REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny - 100 lat Niepodległości (wrzesień 2018)

(materiały prasowe, Kofol)

Kofola, właściciel firmy Hoop Polska, poinformował w raporcie za 2017 rok o znacznym spadku sprzedaży w Polsce. To kolejny taki rok z rzędu – od 2014 przychody firmy spadły o połowę. Kofola zamierza podjąć działania, by odwrócić negatywny trend. - Poszukujemy okazji akwizycyjnych lub rozważymy inne opcje strategiczne – poinformował prezes Jannis Samaras.

REKLAMAFBK 2018 - belka w artykułach - (sierpień-wrzesień 2018)

Czeska firma nie mogła zaliczyć roku 2017 do wyjątkowo udanego. W skali całej grupy przychody zmniejszyły się z 6,99 mld koron do 6,96 mld koron czeskich. EBITDA zmalała z 1,064 mld koron do 950 mln koron.

Wyniki Kofoli wyglądają zupełnie inaczej, gdy nie uwzględnimy w nich rynku polskiego. Sprzedaż w Czechach i na Słowacji urosła z 4,4 do 4,5 mld koron. W 2017 roku sprzedaż w Polsce wyniosła 1,25 mld koron (w 2016 roku – 1,74 mld), a EBITDA – 22 mln koron (133 mln rok wcześniej).

Spadek sprzedaży w Polsce to kontynuacja długotrwałego trendu. Jeszcze w 2014 roku przychody wynosiły 2,56 mld koron czeskich. Wówczas biznes w naszym kraju był największy w skali całej grupy – odpowiadał za prawie 41 proc. przychodów ze sprzedaży Kofoli.

Wieloletnie spadki przedstawiciele spółki tłumaczą przede wszystkim olbrzymią konkurencją na rynku napojów w Europie Centralnej, która mocno uderza w rentowność firmy. Szczególnym problemem jest tu rynek marek własnych sprzedawanych przez sieci handlowe. – Nadal obserwujemy skomplikowaną sytuację na rynku napojów bezalkoholowych. Absurdalnie wysokie aktywności promocyjne i presja cenowa pozwalają na rozwój tylko tym producentom, którzy dysponują silnym, zdywersyfikowanym portfelem. Tylko wtedy mogą oni sprostać bezsensownej presji wywieranej przez sieci handlowe, jeśli postawią na innowacje i silny marketing – pisze w liście do akcjonariuszy Jannis Samaras, prezes Kofoli.

Inną przyczyną gorszych wyników firmy są wysokie ceny cukru. To doprowadziło do podwyższenia cen produktów, a przez to zmniejszyły się zyski, szczególnie w Czechach i na Słowacji. Jako przyczynę wskazano… sytuację na polskim rynku.

Jak zaznaczył Jannis Samaras, złe wyniki w Polsce wynikają głównie z sytuacji na rynku marek własnych. W celu zmiany tej sytuacji zespół firmy podjął wiele działań. Jednym z nich była konsolidacja produkcji w jednej rozlewni – w Kutnie. Mimo to tempo spadku sprzedaży marek własnych dla sieci było zbyt duże w porównaniu do rozwoju marek należących do Kofoli. – Nie udało nam się odwrócić tego trendu. Nasze marki nie są wystarczające do budowy silnej pozycji na wymagającym rynku w Polsce. Musimy uzupełnić nasze portfolio – przyznał Samaras.

Dlatego Kofola 1 stycznia br. przejęła dystrybucję napojów Nestea w Polsce. Wcześniej zajmowała się tym firma Coca-Cola, przy czym międzynarodowy gigant wprowadził na polski rynek w styczniu własną markę herbat mrożonych – Fuzetea.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 11

  • 10
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (3)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ceo pepsi 3 5 miesięcy temuocena: 100% 

    Hoop zamyka rozlewnię w Grodzisku Wlkp. a miasto odżywa na fali piwa grodziskiego i nowej rozlewni wody która ma być wybudowana na dniach, wystarczyło wskrzesić wodę Grodziską jako markę jeszcze z czasów PRL i łatwo można zakasować to co inni proponują - woda z GRodziska ma bardzo dobre parametry i konkurencja się do niej umywa...

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Johnny 2 5 miesięcy temuocena: 100% 

    Tak to jest jak nie ma coverage.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~bakbar 1 5 miesięcy temuocena: 100% 

    Hoop kojarzy mi się z marką własną w JMD "wyprodukowano przez Hoop Polska" i skład 1:1 to zła baza do budowania pozycji marki tzn. bardzo dobra dla JMD oni akurat na bazie reklam marki Hoop wypracowała sobie markę własną. Zresztą JMD powinien współfinansować reklamy Hoop'a. Może kiedyś takie numery przechodziły ale od dawna klient jest smart i coraz częściej "Wiem, co jem i wiem, co kupuję". sami zresztą wspierali edukacje klienta, że hoop to super markę robi przypomnijmy sobie te foldery reklamowe marki własnej w JMD , gdzie top managment chwalił się, że produkuje marki własnej dla JMD. Ot... krótkowzroczność+uległość+brak szacunku dla swojej marki

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony