REKLAMAHELIO - Główny - natura, orzechy (jesień)

(materiały własne)

Z raportów GfK Polonia i Nielsena wynika, że krajowy rynek FMCG znajduje się w dobrej kondycji. Jego wartość szacuje się na ok. 250 mld PLN według danych za 2016 r., a w kolejnych latach oczekiwane są wzrosty rzędu 2-3 proc. rocznie.

REKLAMAEC Alkohole - belka w artykułach

Blisko 87 proc. wartości rynku stanowią sklepy detaliczne, natomiast pozostałe 13 proc. sprzedaży pochodzi z obszaru HoReCa. Z badań Nielsen wynika, że najszybciej rośnie kanał małych supermarketów (100-300 mkw.) oraz dyskonty. Coraz wolniejsze spadki przychodów obserwuje się w grupie małych sklepów (<100 mkw.).

GfK Polonia wskazuje, że sklepy wielkoformatowe kontrolują ok. 61 proc. głównych kanałów detalicznych, natomiast sklepy małoformatowe ok. 39 proc. (szacuje się, że ok. 29 tys. placówek tego typu zrzeszonych jest w sieciach franczyzowych, co jest formą „obrony” przed rosnącym znaczeniem i agresywną polityką cenową sieci dyskontowych).

W obszarze dystrybucji hurtowej głównym graczem jest Eurocash, którego udziały w rynku wynoszą 26-27 proc. Niekwestionowanym liderem rynku FMCG od kilku lat pozostaje niezmiennie Biedronka, należąca do grupy Jeronimo Martins. Jej zeszłoroczne obroty były bliskie 43 mld zł, co stanowi ponad dwukrotność przychodów grupy Eurocash.

Od początku 2013 roku zauważalna jest poprawa optymizmu konsumentów, co jest widoczne po zmianie wskaźnika koniunktury konsumenckiej. Pozytywne odczucia można mieć obserwując wyniki sprzedaży detalicznej. Dynamika sprzedaży detalicznej odnotowała w ostatnim miesiącu wzrost o 6 proc. (w maju wyniosła 8,4 proc. r/r). Na zachowanie tendencji wskazują również poprzednie odczyty. Sprzedaż w kategorii żywność i zanotowała w ostatnim miesiącu wzrost o 7,1 proc. r/r.

Głównym czynnikiem stymulującym wzrost gospodarczy jest konsumpcja, którą napędza rządowy program 500+. Wydaje się, że na trwałe powróciła inflacja – w czerwcu CPI wyniosła 1,5 proc. (w obszarze żywności i napojów bezalkoholowych +3,7 proc., a w przypadku napojów alkoholowych i tytoniu +0,7 proc.).

Na budżety gospodarstw domowych z pewnością wpływa dobra sytuacja na rynku pracy. Stopa bezrobocia w ostatnich miesiącach cały czas się obniża – w czerwcu wyniosła 7,1 proc.

Według danych GUS, zwiększa się przeciętny poziom zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw. Nieprzerwanie rośnie również średnie wynagrodzenie, które w czerwcu wyniosło ok. 4,5 tys. PLN (+6,0 proc. r/r i +2,7 proc. m/m).

Mając na uwadze wymienione czynniki można oczekiwać zwiększenia konsumpcji gospodarstw domowych. Kategoria „Żywność” odpowiada (wg odczytów GUS) za ok. 20 proc. realizowanych wydatków, ustępując jedynie środkom przeznaczanym na użytkowanie mieszkania.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 4
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Popluta plucia pluta 1 29 dni temuocena: 100% 

    Jak nie będzie w szeregach nic podobnego na wzór "jacyno" to firma pójdzie jeszcze wyżej,na szczęście mamy wspaniałych pracowników i związkowców z Wrześni.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony
"