REKLAMAHELIO - Baner Główny - Popcorn (18-24.02.2019)

(fot. mat. prasowe)

Polska jest drugim najatrakcyjniejszym rynkiem nieruchomości handlowych w Europie, za Portugalią, ale przed Czechami, Niemcami i Hiszpanią - wynika z Global Retail Attractiveness Index, GRAI przygotowanego przez Union Investment.

REKLAMAPerły Rynku FMCG 2019 - Belka w artykułach

Mimo, że indeks w Polsce spadł o 2 punkty r/r do poziomu 118 punktów w IV kw. 2018 r., to Polska pozostała na czele zestawienia. Pogorszenie się kondycji sektora handlowego wynikało z lekkiego osłabienia się nastrojów konsumenckich oraz firm z branży handlowej, przy nieznacznie pozytywnym wpływie poziomu cen oraz braku zmian w indeksie sprzedaży detalicznej.

Pomimo spadku Polska pozostała w czołówce najatrakcyjniejszych rynków nieruchomości handlowych w Europie, za prowadzącą Portugalią (121 punktów, wzrost o 2 pkt r/r), a przed Czechami (117 pkt, +2), Niemcami (115 pkt, -2) i Hiszpanią (114 pkt, bez zmian). Najsłabiej w rankingu wypadła Belgia (96 pkt), Francja (100) i Wielka Brytania (104).

Średnia wartość dla 12 badanych rynków europejskich wyniosła 110 punktów (spadek o 2 pkt w porównaniu z IV kw. 2017 r.). Spadek wynikał z gorszych nastrojów konsumentów i firm handlowych oraz rosnącej inflacji. Wyraźny wzrost odnotował natomiast wskaźnik sprzedaży detalicznej – wzrósł on na 9 z 12 badanych rynków. Na rynku europejskim widoczne jest rosnące rozwarstwienie pomiędzy silnymi rynkami nieruchomości handlowych oraz rynkami o wyższym profilu ryzyka w długim terminie. Różnica pomiędzy najlepszym a najsłabszym rynkiem (Belgią) wynosi już 25 punktów, ale może się jeszcze pogłębić.

– Korzystne otoczenie gospodarcze w Europie, przejawiające się rosnącymi przychodami sklepów stacjonarnych i internetowych niemal we wszystkich badanych krajach, osłabia ten trend. Natomiast jakiekolwiek głębsze osłabienie nastrojów konsumenckich najprawdopodobniej pogłębi różnice pomiędzy rynkami – mówi Henrike Waldburg, dyrektor zarządzania inwestycjami w handlu detalicznym w Union Investment Real Estate GmbH.

Globalnym liderem wskaźnika atrakcyjności inwestycyjnej pozostał region Ameryki Północnej, gdzie wskaźnik GRAI utrzymał się na poziomie 113 punktów. Region Azji i Pacyfiku odnotował natomiast spadek wskaźnika o 4 punkty z uwagi na wyraźny spadek nastrojów konsumenckich w Korei Południowej.

– Patrząc na rynki światowe, perspektywy najatrakcyjniejszych zwrotów z inwestycji oferują rynki handlowe Kanady, Stanów Zjednoczonych, Japonii i Australii – mówi Henrike Waldburg.

Jednak nawet na najatrakcyjniejszych rynkach inwestorzy powinni zastosować selektywne podejście do inwestycji, ponieważ mogą one przejść przemiany gwałtowniejsze niż w Europie, zauważa ekspertka.

– Procesy transformacyjne na rynku zmuszają sieci sklepów stacjonarnych do większej kreatywności. W segmencie sklepów stacjonarnych pojawią się nowe modele biznesowe i nowe koncepty. Z czasem mogą wyewoluować w osobne klasy aktywów – dodaje Henrike Waldburg.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony