15 grudnia 2019
Polska marka odzieżowa Sugarfree rozpoczyna współpracę z Lidlem. Stworzyła wieczorową kolekcję sukienek specjalnie dla sieci dyskontów. Do sklepów...
14 grudnia 2019
Od soboty, 14 grudnia 2019 r. turyści mogą wwieźć do UE tylko pięć typów owoców. Wynika to z zatwierdzonej przez radę ministrów ustawy o ochronie roślin...
13 grudnia 2019
12 grudnia 2019
Specjalizująca się w kurczakach z rożna sieć Kurcze Pieczone prowadzi 45 placówek w 45 miastach. Jej właściciele chcą uruchamiać nowy punkt przynajmniej raz na dwa...
11 grudnia 2019
Ponad 60% Polaków doświadczyło nieodpowiedniego traktowania przez przełożonego, a blisko połowa padła ofiarą przemocy słownej. 46% deklaruje, że było mobbingowanych w...
24 listopada 2019
21 listopada 2019
Na początku tego roku miała swoją premierę aplikacja mobilna MAGO AR SHOPFITTING, stworzona przez jednego z największych producentów wyposażenia sklepowego, firmę MAGO...
6 grudnia 2019
2 grudnia 2019
Zgodnie z założeniami programu Cargo Bikes in Urban Mobility Miasto Gdynia udostępnia lokalnym przedsiębiorcom i organizacjom pozarządowym elektryczne rowery towarowe. Z takiej...
10 grudnia 2019
Certyfikaty mają na celu budowanie zaufania wśród konsumentów. Jeśli jednak produkt nie został w ogóle przetestowany, stosowanie takich pieczęci jest mylące...
PRAWO I FINANSE
Raporty i analizy
20 marca 2019, 12:08
wiadomoscihandlowe.pl
(fot. Pixabay CC0)
Odsetek przedsiębiorstw, których kontrahenci w ciągu ostatnich 6 miesięcy opóźnili płatności o ponad 60 dni spadł w I kwartale do 49 proc. – wynika z badania na temat zatorów płatniczych, przeprowadzanego na zlecenie BIG InfoMonitor. W przypadku firm handlowych 54 proc. skarży się na nieterminowość kontrahentów. Zakaz handlu w niedziele raczej nie przeszkadza firmom niehandlowym.
Ten rok zaczął się lepiej dla wzajemnych płatności przedsiębiorstw niż 2018. Firmy działające na rynku B2B nieco rzadziej skarżą się na przeterminowania w rozliczeniach z partnerami handlowymi niż na początku zeszłego roku. Udział firm zgłaszających problem faktur nierozliczonych przez odbiorców towarów i usług przez ponad 60 dni w minionych 6 miesiącach spadł w I kwartale do 49 proc. W analogicznym okresie 2018 r. było to 53 proc., a w ostatnim kwartale ub.r. nawet 54 proc., ale koniec roku zazwyczaj jest pod tym względem trudniejszy.
Źródło: BIG InfoMonitor
O ile jednak stopniał udział przedsiębiorstw oczekujących co najmniej dwa miesiące na spływ należności, to już trzecia fala badania pokazuje, że przybywa firm, które skarżą się, że ich odbiorcy spóźniają płatność w krótszym okresie, o ponad 30 dni. Obecnie już niemal dwie na trzy firmy mają taki problem – wynika z badania Skaner MSP przeprowadzanego cyklicznie wśród mikro, małych i średnich firm dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.
Problemy z niesolidnością płatniczą odbiorców towarów i usług nie rozkładają się równomiernie wśród wszystkich przedsiębiorstw. – Warto zwrócić uwagę, że częściej z przeterminowaniami na ponad 30 i ponad 60 dni, mają do czynienia firmy, które dostarczają towar czy usługi większej liczbie odbiorców. Natomiast przedsiębiorcy, którzy mają mniej niż 10 kontrahentów doświadczają opóźnień nieco rzadziej – mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
Jeśli chodzi o problem opóźnień płatności dla poszczególnych branż, to najtrudniej funkcjonuje się budownictwu, gdzie niemal dwie trzecie przedsiębiorstw (64 proc.) czeka na pieniądze za wykonaną pracę ponad dwa miesiące. Niewiele lepiej jest w branży transportowej. W handlu problemy zgłasza ponad połowa firm (54 proc.), a w najmniejszym stopniu opóźnienia płatności dotykają przemysł – 43 proc. i usługi – 39 proc.
Większość ankietowanych – 58 proc. – jest przekonana, że skala problemu w najbliższych miesiącach się nie zmieni. Udział optymistów nastawionych na poprawę i pesymistów przekonanych, że będzie gorzej jest tym razem wyrównany, oscyluje wokół 16-18 proc.
Szczególnie negatywnie spoglądają w przyszłość przedstawiciele branży transportowej, gdzie co czwarta firma obawia się, że opóźnianych faktur będzie więcej. W handlu takie przekonanie ma blisko co piąta firma, a w przemyśle prawie co dziesiąta. W budownictwie, które wyjątkowo wysoko ocenia skalę problemu opóźnionych płatności niemal nie ma firm, które spodziewają się, że mogłoby by być jeszcze gorzej.
Minione lato nie było udane dla rolników. Na zbiorach odbiła się susza. Jeszcze nie
1 stycznia 2020 r. wejdzie w życie pakiet przepisów ograniczających zatory płatnicze.
Poleć innym
Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
Dziwne dane podaje ten BIG. Przecież 90% firm handlowych to detaliści, którzy nic nie sprzedają innym firmom, tylko klientom na paragon za gotówkę. To jak mogą mieć zatory płatnicze. Sklepy same często nie płacą w terminie swoim dostawcom, to może na to narzekają? hihi
zdjęć: 11
zdjęć: 120
zdjęć: 9
zdjęć: 79
29 listopada 2019
zdjęć: 6
26 listopada 2019
22 października 2019
28 września 2019
19 września 2019
Na portalu wiadomoscihandlowe.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.