REKLAMAROS-SWEET - Baner Główny (23.04. - 05.05.2019)
Najnowsza gazetka handlowa sieci Lidl

Najnowsza gazetka handlowa sieci Lidl (fot. Lidl)

Rynek produktów związanych z powrotem uczniów do szkół charakteryzuje się dużą sezonowością. Sieci handlowe już w drugiej połowie lipca promują zeszyty, piórniki, plecaki i akcesoria piśmiennicze. Tego oczekują konsumenci, którzy zakup szkolnej wyprawki chcą rozłożyć w czasie.

REKLAMAKongres Rynku FMCG - Belka w artykułach (kwiecień 2019)

Według danych firmy IRI Worldwide w 2016 roku blisko 60 proc. amerykańskich konsumentów zdecydowało się rozłożyć zakupy szkolnej wyprawki na całe lato. W Stanach Zjednoczonych ten rynek jest wart 67 mld dol. W Polsce jest dużo mniejszy, ale mimo to sieci, poprzez strategię promocyjną, idą kupującym na rękę i pomagają rozłożyć wydatki na szkołę na dwa letnie miesiące.

Z danych ABR Sesta, która przeanalizowała dane dla wybranych kategorii artykułów szkolnych, wynika, że powrotom do szkoły nie towarzyszy wzrost promocji żywności: produktów impulsowych, napojów bezalkoholowych czy słonych przekąsek. Operatorzy skupiają się na promowaniu artykułów przemysłowych, takich jak zeszyty, piórniki czy plecaki. W przypadku takiej klasycznej wyprawki szkolnej liczba promocji w sierpniu jest 30 razy wyższa od przeciętnej z pierwszych miesięcy roku. Artykuły piśmiennicze, jak długopisy, markery, korektory czy gumki, notują w tym samym czasie sześciokrotny wzrost, zaś materiały plastyczne i kreślarskie (kredki, farby, flamastry, plasteliny) – są promowane dziesięć razy częściej.

Po wyprawkę po urlopie

Zauważalny wzrost liczby promocji zaczyna się w ostatnim tygodniu lipca, kiedy startują pierwsze szkolne akcje tematyczne. Kanałem, który jako pierwszy przypomina klientom o pierwszym dzwonku, są hipermarkety. Część konsumentów, która kończy już urlopy, zaczyna planować wydatki związane z powrotem dzieci do szkoły. Na przełomie lipca i sierpnia zauważalny jest wzrost liczby promocji w kanale dyskontów.

W tym roku, nawiązując do badania IRI, sieci dyskontowe i sektor cash & carry (Makro, Selgros) rozpoczęły promocję odpowiednio wcześnie. Także Lidl nie zwlekał do sierpnia: operator już 14 lipca wystartował z promocją „Bajkowy powrót do szkoły”, promując szeroką ofertę zeszytów, plecaków i innych przyborów szkolnych. Promocje na zeszyty pojawiły się w lipcu również w sklepach sieci Topaz, Kaufland i Dino. Warto przy tym zauważyć, że w przypadku sieci dyskontów artykuły szkolne są dostępne jedynie w ramach oferty sezonowej.

Zeszyt za 20 groszy

Według ABR Sesta, która przebadała 11 sieci handlowych, sprawdzając 24 podstawowe artykuły szkolne, w 2015 roku w wakacje najtaniej można było się zaopatrzyć w ten asortyment w placówkach trzech francuskich operatorów: Auchan, Carrefoura oraz E.Leclerc. Wśród najczęściej promowanych produktów wyróżniały się zeszyty piętnastokartkowe w kratkę, których ceny zaczynały się już od 20 groszy.

Marcin Dobek, dyrektor ds. badań i zarządzania kategorią, ABR Sesta

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 5

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 2
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Załamanytata 1 ponad rok temu

    Lepiejkupić teraz, niż czekać do końca wakacji - wtedy wszystko drożeje... Dobrze, że chociaż rząd PO załatwił darmowe podręczniki.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony