REKLAMAMLEKOVITA - DarPro 2020 - Baner Główny (kwiecień 2020)
Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (fot. Wiadomości Handlowe)

Ustawa o przewadze kontraktowej jest potrzebna, bo ta dotycząca nieuczciwej konkurencji nie działa najlepiej, a samoregulacja się nie sprawdziła – stwierdził podczas 10. Kongresu Rynku FMCG Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

REKLAMADOBROWOLSCY - Syty Wilk Pomaga - Belka w artykułąch (06.04 - 01.03.2020)

W ramach prelekcji „Budowa relacji między podmiotami w łańcuchu żywnościowym” prezes UOKiK mówił, że ani przepisy o nieuczciwej konkurencji (w Polsce w sprawach z nią związanych orzekają sądy powszechne), ani samoregulacja nie dały oczekiwanych rezultatów, bo zainteresowane strony nie są się w stanie porozumieć.

– Relację między uczestnikami rynku: rolnikami, przetwórcami i sieciami sklepów trudno uznać za dobre. Stąd konieczność wprowadzenia przepisów mających na celu unormowanie sytuacji. Jesteśmy zresztą jednym z ostatnich państw Unii Europejskiej, który wprowadza taką ustawę. W 2016 r. w 20 krajach Wspólnoty funkcjonowały już analogiczne przepisy – może nie na taką szeroką skalę, jak proponowane w Ustawie o przewadze kontraktowej, ale jednak – wyjaśniał Marek Niechciał podkreślając, że nowe przepisy mają chronić te podmioty, które znajdują się w słabszej pozycji negocjacyjnej.

Stwierdził ponadto, że dość ogólne zapisy dotyczące tego, czym jest przewaga kontraktowa (występuje, gdy pomiędzy dostawcami, a odbiorcami produktów spożywczych i rolnych istnieje znaczna dysproporcja w potencjale ekonomicznym i jednocześnie słabsza ze stron nie ma wystarczających możliwości sprzedaży lub kupna produktów rolnych lub spożywczych od innych przedsiębiorców), związany jest z chęcią uniknięcia konieczności ciągłego nowelizowania przepisów i dopasowywania ich do zmieniających się warunków i kolejnych „pomysłów” na osiąganie przewagi.

Prezes UOKiK wskazał, że nowe rozwiązania wprowadzone zostały „w celu ochrony interesu publicznego”, w efekcie czego nie każdy wniosek trafiający do UOKiK dotyczący naruszenia przepisów będzie miał dalszy ciąg, bo może nie wyczerpywać znamion naruszenia tego interesu. – Postępowanie wszczynane będzie jedynie w uzasadnionych przypadkach i powinno się zakończyć w ciągu pięciu miesięcy. Maksymalna sankcja finansowa za wykorzystywanie przewagi kontraktowej może wynieść 3 proc. obrotu przedsiębiorcy osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. Mimo to wystarczy, aby 1 proc. z 200 tys. rolników, których roczne obroty predysponują do składania wniosków dotyczących przewagi kontraktowej, takie wniosek złożył, a będziemy mieli 2000 dodatkowych spraw. Tymczasem obecnie UOKiK prowadzi ich „tylko” kilkaset. Czekamy oczywiście na wnioski, chociaż najlepiej byłoby, aby nie docierały do Urzędu, co świadczyłoby o tym, że półroczne vacatio legis [ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia, 12 lipca 2017 roku – przyp. red.] spełniło swoją funkcję i rynkowe podmioty odpowiednio zmodyfikowały kontrakty – podsumował Marek Niechciał.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMAPPH 2020 - PROMOCJA 25% - Half Page (kwiecień - maj 2020)
do góry strony