REKLAMAEuroShop_banner główny_styczeń/luty 2020

(fot. Pixabay CC0)

Przemysł spożywczy i sieci handlowe starają się odpowiedzieć na oczekiwania konsumentów i eliminować plastik z opakowań. Jak wynika z raportu organizacji Green Alliance, często stosują przy tym rozwiązania i materiały, które jeszcze bardziej obciążają środowisko naturalne, w tym także powodują większą emisję gazów cieplarnianych – relacjonuje Independent.

REKLAMA

Organizacja Green Alliance przeprowadziła rozmowy z przedstawicielami pięciu brytyjskich sieci handlowych oraz siedmiu globalnych koncernów, produkujących żywność oraz środki higieny i chemię domową. Z tych wywiadów aktywiści wynika, że działania tych firm na rzecz redukcji zużycia plastiku są „chaotyczne i potencjalnie przeciwskuteczne w rozwiązywaniu problemu odpadów plastikowych”.

Presja konsumentów rośnie wraz ze wzrostem świadomości, jak wielki mamy problem z odpadami plastikowymi. Biznes stara się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, np. wycofując z użycia jednorazowe torby plastikowe. Zastępuje je torbami z papieru, co zdaniem Green Alliance jest „niepokojącym trendem”, ponieważ niektóre rodzaje papieru, w zależności od surowców i sposobów produkcji, mają znacznie większy „ślad węglowy” od plastiku. Co prawda sam papier łatwiej poddać recyklingowi, ale często jest on wzmacniany czy impregnowany w taki sposób, że jego przetworzenie staje się wręcz trudniejsze.

To tylko jeden z przykładów „chaotycznych i przeciwskutecznych” działań na rzecz redukcji zużycia plastiku. Inny przykład to wykorzystywanie tworzyw podlegających biodegradacji. Jak ustalili autorzy raportu, niektórzy producenci próbowali stosować różne materiały, jednak często w praktyce okazywało się, że w trakcie kompostowania nie ulegają one rozkładowi w takim stopniu, jak oczekiwano.

Jednym z najważniejszych działań jest redukcja zużycia opakowań jednorazowych z plastiku. Można to czynić na wiele sposobów, biorąc jednak pod uwagę, że w niektórych przypadkach plastik najlepiej przyczynia się do wydłużenia przydatności do spożycia produktów, a przecież marnowanie żywności to kolejny wielki problem. Warto zmieniać nawyki konsumentów, zachęcając ich do korzystania z toreb płóciennych czy siatek z włókien naturalnych. Należy też upowszechnić możliwość przynoszenia własnych pojemników na żywność.

Wniosek główny z badania Green Alliance jest następujący – wojna z plastikiem powinna być przemyślana, zaplanowana i koordynowana. Nie obejdzie się bez wsparcia rządów, a działania należy prowadzić na wielu polach. Należy tworzyć normy i standardy, wspierać innowacje, zmieniać nawyki konsumentów, a przede wszystkim budować spójny, zrównoważony system pozyskiwania surowców, produkcji opakowań, ich utylizacji lub przetworzenia, a także racjonalizować sposoby dystrybucji w całym łańcuchu dostaw.

Źródło: independent.co.uk

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony