REKLAMAKORAL - SORBET - Baner Główny (22-28.05.2020)
Rozszerzająca się moda na gotowanie nie pozostaje bez wpływu na rynek produktów kulinarnych, takich jak przyprawy, buliony czy zupy w torebkach.
REKLAMANutrend - ISODRINX - belka w artykułach (28.05 - 02.06.2020)

Przyprawy należą do produktów, które małym kosztem pozwalają osiągnąć sukces kulinarny. Szczególnym ułatwieniem dla konsumentów są mieszanki przypraw przeznaczone do konkretnych dań, które odpowiadają za blisko 20 proc. wartości rynku przypraw (źródło: Jutrzenka Colian za Nielsenem, sierpień­‑wrzesień 2012). Przed świętami klienci sięgają głównie po mieszanki do tradycyjnych potraw – kurczaka, pieczeni, bigosu, mięsa mielonego, flaków i oczywiście do dań typowo wielkanocnych – do żurku i barszczu białego oraz potraw z jaj.

Jednorodne w górę

Największym segmentem rynku (34,5 proc.) pozostają przyprawy jednorodne, które jednocześnie najszybciej rosną – w tempie blisko 9,5 proc. rocznie. W tradycyjnej kuchni świątecznej szerokie zastosowanie mają pieprz (mielony, ziarnisty oraz ziołowy), papryka słodka, liść laurowy czy ziele angielskie. Więcej sprzedaje się też majeranku, oregano, bazylii, ziół prowansalskich czy czosnku mielonego i granulowanego.

Swoją rolę do odegrania w świątecznym gotowaniu mają także przyprawy uniwersalne (21 proc. rynku wartościowo). W tym czasie rotacja Vegety (Podravka Polska), Ziarenek Smaku i Jarzynki Winiary (Nestlé Polska), Kucharka (Prymat) a także przyprawy Knorr Delikat z portfolio Unilevera zauważalnie wzrasta. Wartość sprzedaży przypraw uniwersalnych sypkich zwiększyła się o 1 proc., przy blisko jednoprocentowym spadku wielkościowym. Podobny spadek wolumenu sprzedaży dotknął segmentu przypraw uniwersalnych w płynie, jego wartość jednak wzrosła o blisko 3 proc. (źródło: Nestlé Polska za Nielsenem, październik­‑listopad 2012).

Marta Klęka­‑Nowa z Prymatu rynek przypraw ocenia jako stabilny i przewiduje wysoki poziom przedświątecznej sprzedaży. – Pomimo dynamicznie rosnących w ubiegłym roku cen surowców, opakowań czy transportu, branża z powodzeniem opiera się kryzysowi – twierdzi przedstawicielka Prymatu.

Warianty drobiowe i wołowe najpopularniejsze

Minione dwanaście miesięcy nie były złe dla bulionów. Roczny obrót rzędu 245 mln zł oraz wielkość sprzedaży na poziomie 9000 ton świadczą o stabilnej sytuacji w porównaniu z poprzednim rokiem (źródło: Nestlé Polska za Nielsenem, październik­‑listopad 2012 względem październik­‑listopad 2011). Sam segment ma wysoką i stabilną penetrację. – Nie przewidujemy szybkich wzrostów, ale nowe produkty mają szansę przyciągnąć okazyjnych użytkowników – uważa Wojciech Osiński z Nestlé Polska, właściciela marki Winiary. Dlatego na półki wciąż trafiają nowości, ostatnią jest Bulion pieczarkowy z maślaną nutą z linii Domowa Kuchnia Winiary.

W przypadku marki Winiary zdecydowanym liderem sprzedaży jest Rosół Drobiowy. Bardzo silną pozycję mają też Rosół Wołowy i Kostka Mięsna. Z oferty Prymatu przed świętami najlepiej rotują Rosół z kury i Rosół wołowy Kucharek. Rośnie też sprzedaż wykorzystywanej do sosów Kostki mięsnej Kucharek.

Barszcz i żurek podporą segmentu

Znaczącym ułatwieniem dla konsumentów są zupy w torebkach. Ich sprzedaż charakteryzuje się dużą „świąteczną” sezonowością – trzy topowe warianty, czyli barszcz biały, żurek i barszcz czerwony, odpowiadają za 75 proc. sprzedaży wszystkich zup suchych. Według Ilony Polus­‑Iwaszko z firmy Unilever Polska (marka Knorr) sprzedaż żurku i barszczu białego przed Wielkanocą wzrasta nawet o 400 proc. w porównaniu do sezonu nieświątecznego. Zainteresowaniem konsumentów cieszą się warianty grzybowe, fasolowe i grochowe.

Choć rynek zup do gotowania można zaliczyć do dojrzałych i stabilnych (144 mln litrów o wartości 294 mln zł – źródło: Nestlé Polska za Nielsenem, grudzień 2011­‑listopad 2012), producenci wskazują na spory potencjał tego segmentu i proponują kolejne nowości.

Zupy pod markami własnymi to gracz numer trzy na rynku zup do gotowania. Ich udział rośnie, jednak nie jest tak znaczący, jak w przypadku innych kategorii kulinarnych.



Wyrafinowane smaki nowych zup

Rok 2013 zaczęliśmy od promocji najnowszej linii w portfolio zup: Knorr – Rozkosze Podniebienia. Linia ta czerpie inspiracje z menu najlepszych restauracji i oferuje wyjątkowe zupy, które można przygotować we własnej kuchni. Oferta obejmuje takie warianty, jak francuska zupa cebulowa, węgierska zupa gulaszowa, czy – lubiane przez Polaków – warianty grzybowe: kremowa zupa borowikowa, kremowa zupa z kurek oraz kremowa zupa pieczarkowa. W połowie stycznia ruszyła kampania telewizyjna promująca tę linię.

Ilona Polus­‑Iwaszko, Unilever Polska



Unikalne opakowania

Zmodyfikowaliśmy opakowania produktów, wprowadzając laminację PET – unikalne rozwiązanie na rynku przypraw. Zmieniliśmy też czcionkę oraz poszerzyliśmy panel kategorii produktowej. System utrzymania aromatu pozwala zachować świeżość i zapach przypraw przez cały okres użytkowania produktu. Przygotowaliśmy także atrakcyjną promocję konsumencką: przy zakupie najbardziej popularnych mieszanek przyprawowych Appetita, klient dostaje 30 proc. produktu gratis. Promocja obejmuje najlepiej i najszybciej rotujące warianty, do których należą m.in. przyprawa do kurczaka, do bigosu po staropolsku czy do żeberek.

Magdalena Sarnowska, Jutrzenka Colian



Łączymy innowacje z tradycją

Aby zainteresować konsumentów zupami, wprowadziliśmy do sprzedaży Zupy na 3 sposoby Kucharek. Na ofertę składają się barszcz czerwony, biały, żurek, zupa grochowa i zupa grzybowa. Można nazwać ten krok „innowacyjnym podejściem do tradycyjnych produktów”. Konsument ma okazję spróbowania tradycyjnej zupy, którą z łatwością może podać w mniej standardowy sposób, np. barszcz czerwony z orzechami i żurawiną, a biały – z boczkiem i chrzanem. Wskazówki i podpowiedzi, jak urozmaicić zupę, znajdują się na opakowaniu.

Marta Klęka­‑Nowa, Prymat





Domowa zupa jeszcze łatwiejsza

Jesienią ub.r. marka Winiary wprowadziła nową linię produktów Winiary Pomysł na… zupę, których receptury zostały zainspirowane znanymi zupami z innych krajów. Linia zawiera francuską zapiekaną zupę cebulową, tajską zupę z kurczakiem oraz węgierską zupę gulaszową. Winiary Pomysł na… zupę składa się z dwóch połączonych saszetek – w jednej znajduje się baza do przygotowania zupy, a w drugiej dodatki, które nie zawsze są dostępne pod ręką: smażona cebulka, imbir, curry, mleko kokosowe, zioła i przyprawy. Do bazy dodaje się świeże warzywa, dzięki czemu zupa jest pożywna i ma domowy smak.

Wojciech Osiński, Nestlé Polska



Katarzyna Chorąży

Wiadomości Handlowe, Nr 3 (123) Marzec 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony