REKLAMANaturio - baner główny - lipiec 2019
Rządowy projekt ustawy krytykowany jest m.in. przez Polską Izbę Handlu oraz Polską Organizację Handlu i Dystrybucji

Rządowy projekt ustawy krytykowany jest m.in. przez Polską Izbę Handlu oraz Polską Organizację Handlu i Dystrybucji (fot. Pixabay/CC0)

Rządowy projekt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi został skierowany w piątek 26 sierpnia do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu.

REKLAMABIG InfoMonitor_belka w artykułach

Najbliższe posiedzenie Sejmu zaplanowane jest na 5-6 września (czyli kolejny poniedziałek i wtorek), jednak w porządku obrad jak dotąd nie zostało uwzględnione pierwsze czytanie wspomnianego projektu. Oznacza to, że najprawdopodobniej Sejm nie zajmie się projektem wcześniej, niż na posiedzeniu zaplanowanym na 13-14 września lub podczas trzydniowego posiedzenia zaplanowanego na 21-23 września.

Przypomnijmy, projekt ustawy wpłynął do Sejmu tuż przed parlamentarnymi "wakacjami", 25 lipca br., po zaakceptowaniu przez Radę Ministrów.

Projekt, którym wkrótce zajmą się posłowie, przygotowany został przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Resort podkreśla, że celem proponowanej legislacji jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych na każdym etapie łańcucha dostaw.

Zgodnie z projektem ustawy, każdy przedsiębiorca, który podejrzewa, że wobec niego nieuczciwie stosowana jest przewaga kontraktowa, będzie mógł to zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W takiej sprawie prezes UOKiK będzie wszczynał postępowanie z urzędu, co ochroni zgłaszającego przed identyfikacją. Wszczęcie postępowania może być poprzedzone postępowaniem wyjaśniającym, które nie powinno trwać dłużej niż 4 miesiące, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie dłużej niż 5 miesięcy.

Zgodnie z projektem ustawy, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie odpowiedzialny za eliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych.

Zakazane będzie nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej nabywcy względem dostawcy oraz dostawcy względem nabywcy. Może ono polegać m.in. na nieuzasadnionym rozwiązaniu umowy i wydłużeniu terminów płatności za dostarczone towary oraz uzależnieniu zawarcia lub kontynuowania umowy od spełnienia przez jedną ze stron świadczenia nie mającego związku z zawartym kontraktem.

Przepisy nowej ustawy będą stosowane, jeżeli łączna wartość obrotów – w roku wszczęcia postępowania w sprawie praktyk polegających na nieuczciwym wykorzystywaniu przewagi kontraktowej  lub w którymś z dwóch lat poprzedzających wszczęcie postępowania – między nabywcami i dostawcami produktów przekracza 50 tys. zł oraz obrót dostawcy lub nabywcy (w roku poprzedzającym postępowanie), który stosował przewagę kontraktową  przekroczył 100 mln zł.

Kontrolerzy będą mogli żądać udostępnienia dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz wejścia do budynków i lokali oraz środków transportu. Za uchylanie się od udzielenia informacji lub utrudnianie rozpoczęcia bądź przeprowadzenia kontroli prezes  UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę do równowartości 50 mln euro.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony