REKLAMAMarket Roku 2018  - baner główny
Sieci handlowe coraz skutecznie wykorzystują rosnącą popularność Czarnych Piątków

Sieci handlowe coraz skutecznie wykorzystują rosnącą popularność Czarnych Piątków (fot. Konrad Kaszuba)

Tradycyjny już czas promocji pod nazwą Czarny Piątek w Wielkiej Brytanii potrwa w tym roku od poniedziałku 20 listopada do poniedziałku 27 listopada. W tym okresie konsumenci wydadzą ok. 10,1 mld funtów, co oznacza wzrost o 3,8 proc. rok do roku. Zakupy „czarnopiątkowe” to ok. 10,4 proc. przychodów sklepów w całym czwartym kwartale – wynika z danych Global Data.

REKLAMAEC Alkohole - belka w artykułach - DRINCO II

– Promocyjna sprzedaż elektrosprzętów będzie wciąż dominować w Czarny Piątek, choć wzrost sprzedaży tego asortymentu spowolni do ok. 3 proc. co jest związane z inflacją zniechęcającą do zakupów – wyjaśnia Eleanor Parr, analityk detalu w GlobalData.

Wzrośnie także sprzedaż odzieży, dobrze sobie poradzą produkty z kategorii zdrowie i uroda. Artykuły wyposażenia wnętrz stanowią stosunkowo niewielką część rynku, ale ich sprzedaż będzie rosła najszybciej – prognozowany jest wzrost rzędu 5,9 proc. rok do roku. Te produkty słabo się sprzedają w ciągu roku, dlatego detalistom będzie szczególnie zależeć na zwiększeniu ich sprzedaży w okresie promocji.

Detaliści brytyjscy mogą mieć problem z utrzymaniem atrakcyjności oferty promocyjnej. Ze względu na słabego funta wzrosły ceny zakupu wielu produktów, co wywołuje spadek marży lub zmusza do podnoszenia cen. Wielu sprzedawców może mieć kłopot z przygotowaniem atrakcyjnej cenowo oferty, co z kolei może wywołać spadek popytu. Handlowcy muszą się więc wykazać kreatywnością i poza dobrą ceną oferować np. promocje wielosztukowe czy gratisy przy większych zakupach.

W Polsce Czarny Piątek szybko wchodzi do handlowego kalendarza. W ubiegłym roku Tesco wprowadziło dla uczestników programu Clubcard promocje sięgające 50 proc. Najwyższe zniżki objęły część asortymentu z działu chemiczno-kosmetycznego, m.in. wody toaletowe i perfumowane, szczoteczki elektryczne, czy wkłady do maszynek. 20 proc. tańsze były w Tesco wszystkie zabawki (oprócz Lego), artykuły sportowe i walizki. Tesco przewidziało też 30 proc. rabatu na cały asortyment F&F przy zakupach za minimum 30 zł.

Lidl obniżył w ubiegłym roku ceny wybranych produktów nawet o 70 proc. Najwyższe promocje – "superceny" jak nazywał je Lidl – obowiązywały na tekstylia oraz produkty RTV i AGD. Klienci w ramach akcji kupić mogli m.in. piekarnik, grill stołowy, czy zestawy pościeli.

Ubiegły rok pokazał, że wyprzedaże wyraźnie konsumentom spowszedniały, natomiast liczą się akcje jednodniowe. Po ubiegłorocznym Czarnym Piątku centra handlowe odnotowały, że synergia różnych kanałów komunikacji, zasięgowych jak również cyfrowych, przynosi maksymalizację sprzedaży.

– Pozyskaliśmy ponad 140 wyjątkowych rabatów. Dzięki zaangażowaniu najemców, Black Friday w naszym centrum trwał cały weekend. Biorąc udział w akcji, sprzedawcy mogli zwiększyć przychody, a przy okazji zaprezentować swój asortyment. W kolejnych latach popularność Czarnego Piątku z pewnością będzie rosła, zarówno wśród wynajmujących lokale, jak i konsumentów – prognozowała Agnieszka Juszkis, dyrektor marketingu Posnanii, centrum handlowego w Poznaniu.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"