REKLAMAMLEKOVITA - Święta Mascarpone/Twaróg - Baner Główny (08-13.12.2019)

HANDEL I DYSTRYBUCJA

krajowe sieci handlowe

 

13 listopada 2019, 15:11

Lokalny wyrób wielkopolski, sprzedawany tradycyjnie podczas jednego listopadowego tygodnia, nabiera ogólnopolskiego rozgłosu. W tym roku rogale świętomarcińskie mogły być sprzedawane nawet w ponad 10 tys. placówek handlowych. Wszystko dzięki umowom wielkopolskich cukierników z właścicielami sieci Biedronka i Żabka.

REKLAMA
Rogal świętomarciński z Żabki

Rogal świętomarciński z Żabki (Materiały prasowe Żabki)

Święto Niepodległości 11 listopada kojarzone jest w Poznaniu dodatkowo z obchodami dnia patrona ulicy św. Marcin, na której wystawionych jest najwięcej stoisk z regionalnym przysmakiem – rogalem świętomarcińskim. Słynne wypieki sprzedaje większość lokalnych ciastkarni. Co roku poznaniacy i odwiedzający miasto turyści zjadają nawet około 1 mln sztuk słodkich rogali z białym makiem i bakaliami. Cukiernicy mówią, że wzmożona sprzedaż rogala świętomarcińskiego przypada na 3 dni przed i 3 dni po obchodach imienin św. Marcina. W tych dniach wytwarzanych jest około 600 ton rogali.

– Najsłodszy symbol Poznania, czyli rogal świętomarciński, to duma naszego regionu. Choć dziś rogale można kupić przez cały rok, to słodkie apogeum następuje 11 listopada. Według tradycji właśnie wtedy smakują najlepiej i sprzedaje się ich najwięcej. Podczas obchodów imienin ulicy Św. Marcin poznańskie cukiernie sprzedają nawet kilkaset ton smakołyku. Mamy nadzieję, że konsumenci z różnych zakątków naszego kraju również zasmakują w oryginalnym rogalu z Poznania – powiedział Jan Mazurczak, prezes zarządu w Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej.

Od kilku lat rogale świętomarcińskie można kupić nie tylko w rejonie Poznania. Biedronka, dzięki umowie z jedną z podpoznańskich cukierni, sprzedaje rogale w całej Polsce. Rogale dostępne w ofercie sieci Biedronka ważą 170 g i dostarczane są przez Piekarnię Piotr Gwóźdź z Grodziska Wielkopolskiego. 

– Z roku na rok obserwujemy coraz większe zainteresowanie tym przysmakiem wśród naszych klientów. Zainteresowanie to stale rośnie - dla przykładu od 2015 do 2018 roku sprzedaliśmy łącznie ponad 3 miliony takich rogali – mówi Michał Kanczukowski, dyrektor kategorii ciast świeżych w sieci Biedronka.

W tygodniu poprzedzającym 11 listopada rogale z białym makiem wprowadza również Lidl. W niektórych sklepach sieci sprzedawane są oryginalne rogale, ale dyskonter nie zdecydował się na produkt ze świadectwem pochodzenia w całym kraju. W ogólnopolskich gazetkach reklamował ciastko łudząco podobne do certyfikowanego o nazwie „rogal królewski” w cenie 4,99 zł za 200 g. 

W tym roku po raz pierwszy oryginalne rogale świętomarcińskie w całej Polsce zaoferowała sieć Żabka. Certyfikowane rogale, wykonane z ciasta półfrancuskiego, z nadzieniem z białego maku, z lukrem i pokruszonymi orzechami mają być dostępne w sprzedaży we wszystkich sklepach sieci do 19 listopada w cenie 7,99 zł za szt. Producentem rogali dostępnych w Żabce jest Piekarnia-Cukiernia Natura Zbigniew Piskorski, z siedzibą w Kobylnikach k/Poznania.

Receptura oraz wytwarzanie rogala świętomarcińskiego są obwarowane przepisami unijnymi. Od listopada 2008 roku rogalowi nadano certyfikat "Produktu o Chronionej Nazwie Pochodzenia w Unii Europejskiej". 
W rozporządzeniu (WE) nr 510/2006 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych określono, że „rogal świętomarciński jest nazwą używaną zwyczajowo dla określenia rogala wypiekanego w stolicy regionu Wielkopolski – Poznaniu i kilku okolicznych miastach. Nazwa rogala wywodzi się z tradycji wypieku i spożywania na dzień św. Marcina (11 listopada) rogali z charakterystycznym nadzieniem, kultywowanej na tym obszarze.”

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (3)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Jarek6 3 22 dni temuocena: 100% 

    Żabka jak zwykle wystrzeliła cenę w kosmos i cena za sztukę wynosiła 7,99 . Jako , że głupich było za mało teraz cena spadła na 5,99 za sztukę . Ogólnie Żabka jest bardzo drogim sklepem , cenówki ma drukowane tak , żeby zmylić kupującego ( inspekcja PIH powinna się tym zając )Cena za wielosztuki jest duża , a za pojedyńczą sztukę jest bardzo mała i niewyrażna . Teraz wchodzą silnie w markę własną , żeby klient nie mógł porównać cen ich asortymentu z konkurencją .Nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie kupował w Żabce , chyba , że piwo lub papierosy gdzie ceny są podobne do konkurencji lub ustalane odgórnie

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Klient 2 24 dni temuocena: 100% 

    Żadne rogale w dyskontach nie leżały nigdy koło prawdziwych rogali świętomarcińskich. Szkoda tylko bo proponując namiastkę tej smacznej tradycji zniszczą jej wyjątkowość.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~ble 1 24 dni temu

    najgorszy jakościowo w... dino z wielkopolski :P

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony