REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny (31.10 - 17.11.2019)

Udział marek własnych w łącznej sprzedaży produktów FMCG wciąż rośnie. Największy udział marek własnych obserwujemy w Europie, a konkretnie w 3 krajach: Austrii, Niemczech i Polsce – wskazuje w rozmowie z serwisem wiadomoscihandlowe.pl Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD).

REKLAMAStoisko mięsne - belka w artykuła (14.11.-31.12.2019)
Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD)

Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD) (fot. mat. pras.)

Jak ocenia Pani sytuację na rynku marek własnych?

W ostatnich latach odnotowujemy na rynku globalnym, w tym również na rynku polskim, intensywny wzrost udziału marek własnych w całości sprzedaży FMCG. Z raportu Nielsena, opublikowanego w kwietniu ubiegłego roku, na podstawie badań przeprowadzonych w 60 krajach, wynika że udział marek własnych w łącznej sprzedaży produktów szybkozbywalnych w skali światowej osiągnął w 2016 roku 16,7 proc., co stanowi wzrost o 0,4 proc. w stosunku do roku poprzedzającego. Największy udział marek własnych obserwujemy w Europie, a konkretnie w 3 krajach: Austrii, Niemczech i – co bardzo cieszy – w Polsce. W Polsce od 2008 roku udział marek własnych wzrósł o ponad 10 proc., osiągając w 2016 roku 19,6 proc. 

Jakie są najważniejsze zmiany w tym segmencie?

Wraz ze wzrostem udziału marek własnych w sprzedaży, zmienia się ich specyfika. Marki własne przechodzą transformację od private labels w kierunku private brands.  Przestają być tanią kopią produktów markowych. Rzucają wyzwanie tradycyjnym markom pod względem innowacyjności, spychając marki producenckie do defensywy. Marki własne korzystają z szerokiego wachlarza działań, dzięki którym są w stanie skutecznie konkurować z markami producenckimi. Dokonują ekspansji w różnych kategoriach produktów masowych, segmentach rynkowych, jak np. economy czy premium, i kanałach sprzedaży - np. online i convenience. Poszerzają też grupy docelowe, np. o kategorie kierowane do klientów profesjonalnych. Penetrowanie przez markę własną nowych obszarów dowodzi, że jest ona oczekiwaną i uznaną przez konsumentów alternatywą dla tradycyjnych marek na rynku FMCG.

Marki własne okres bycia tanimi odpowiednikami produktów markowych mają już za sobą… 

Coraz powszechniej zyskują one status pełnoprawnego konkurenta produktu markowego, dzięki innowacyjności i szybkiemu czasowi reakcji na trendy i potrzeby konsumenta. Co więcej, marki własne wyznaczają nowe trendy na rynku, stanowiąc często inspirację dla marek tradycyjnych. Marki własne, bazując na koncepcie dobrej relacji jakości do ceny, wyposażone są obecnie w szereg właściwości, istotnych z punktu widzenia konsumenta, dzięki czemu mogą stanowić wyróżnik oferty sieci handlowej. Często bywają na tyle interesującym produktem, że są ważnym elementem budującym lojalność klientów.
 

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony