REKLAMAPRIM (KABANOS) - GRILL - Baner Główny (29.04-31.07.2020)
Marki własne sieci E.Leclerc

Marki własne sieci E.Leclerc (E.Leclerc Polska)

W 2019 r. na rynkach niemal całej Europy marki własne sieci handlowych zwiększyły swoje udziały w rynku. Według ekspertów ich znaczenie mocno wzrosło także podczas kryzysu wywołanego przez COVID-19 i będzie nadal rosło wraz z wejściem gospodarki europejskiej w recesję.

REKLAMAWH Market NETTO_belka w artykulach_lipiec-sierpień 2020

Wspomniane tendencje są wyraźnie widoczne w najnowszych danych firmy Nielsen zebranych dla PLMA International Private Label Yearbook 2020, z których wynika, że marki własne zyskały w 2019 r. udział w rynku w 14 z 19 badanych krajów. W większości z nich ich udziały rynkowe przekraczały (pod względem wolumenowym) 30 proc.

Na największych rynkach detalicznych Europy takich jak Wielka Brytania i Niemcy udział marek własnych utrzymał się powyżej 40 proc., zaś we Francji co trzeci produkt sprzedawany jest pod brandem sieci. Udziały marek własnych przekraczające 40 proc. zanotowano także w Portugalii (43 proc.), Belgii i Austrii. Zaś w Hiszpanii i Szwajcarii niemal połowa wszystkich sprzedawanych produktów w sklepach detalicznych to właśnie marki własne. We Włoszech udział towarów private label w rynku wzrósł o ponad 2 punkty (do 22 proc.) co stanowi największy wzrost w historii. Jeden z największych wzrostów odnotowano w Holandii, gdzie wyniósł ponad 7 punktów, a udziały sięgnęły do 37 proc.

W Europie Środkowej i Wschodniej udziały marek własnych na rynku utrzymały się powyżej 30 proc. w Polsce, na Węgrzech (34,8 proc.), w Czechach (31,5 proc.) i na Słowacji (31,8 proc.). Największy wzrost nastąpił w Czechach - o ponad jeden p.p. W Polsce udział marek własnych pod względem sprzedanych wolumenów wzrósł do 30,6 proc., a pod względem wartości do 22,1 proc.

Ponad 30-proc. udziały produktów private label w sprzedaży sieci handlowych widoczne były także w krajach skandynawskich. Rynek private label w Norwegii urósł o 2 p.p. do ponad 34 proc., w Szwecji wzrósł do 33 proc., podczas gdy w Finlandii wyniosły 30,7 proc.

W regionie Morza Śródziemnego udział w rynku marki własnej przekroczył 31 proc. zarówno w Turcji, jak i Grecji. Turcja wykazała duży wzrost, rosnąc o ponad 2 p.p. i po raz pierwszy przekraczając 30 proc.

– Jeśli chodzi o codzienne decyzje zakupowe w kategoriach spożywczych konsumenci coraz częściej wybierają produkty pod marką sieci handlowych. Dane firmy Nielsen odzwierciedlają zwyczaje zakupowe konsumentów jeszcze sprzed uderzenia koronawirusa. Kiedy Nielsen podsumuje wyniki za I kw. 2020 r. myślę, że wszyscy zobaczą, jak silna stała się marka własna – podsumował Brian Sharoff, prezydent PLMA.

 

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony