REKLAMAROS-SWEET - MORESO - baner glówny (wrzesień 2018)

(fot. materiały prasowe)

Ruch to jedna z najbardziej znanych polskich firm. Jej pierwsze kioski powstały już w 1918 r. Może jednak się okazać, że dystrybutor prasy znajdujący się w trudnej sytuacji finansowej sprzeda sieć detaliczną.

REKLAMAFBK 2018 - belka w artykułach - (sierpień-wrzesień 2018)

Jak donosi „Puls Biznesu”, dystrybutor prasy balansuje na krawędzi bankructwa. Ucieczką do przodu ma być sprzedaż sieci detalicznej, o co jednak nie będzie łatwo. Dziennik wskazuje, ze sprawozdanie finansowe Ruchu za 2017 r., złożone w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), nie pozostawia wątpliwości.

„Zarząd Ruch S.A. podjął decyzję o sprzedaży części lub całości segmentu detalicznego”. Segment detaliczny to sieć około 1700 własnych i 500 wynajmowanych kiosków, generujących 60 proc. przychodów. 1 stycznia 2018 r. Ruch wydzielił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a w drugiej połowie roku chce wnieść ją do nowo powołanej spółki Ruch Detal, którą w kwietniu zarejestrował w KRS.

„Zamiarem zarządu Ruch S.A. jest sprzedaż całości lub części nowo utworzonej spółki Ruch Detal S.A., co pozwoli jej na sfinansowanie planów rozwojowych, a Ruch S.A. na pozyskanie finansowania bieżącej działalności. Podjęte przez zarząd działania mają doprowadzić do zdecydowanej poprawy sytuacji płynnościowej Ruch S.A”.

Ze sprzedażą nie będzie jednak tak łatwo. Ruch ma coraz większe problemy z regulowaniem płatności, a zaległości w stosunku do wydawców prasy stale rosną i sięgają kilku miesięcy. Ze sprawozdania finansowego spółki wynika, że jej zobowiązania krótkoterminowe wzrosły w ubiegłym roku z 453,6 mln zł do 551,1 mln zł, a tylko z tytułu dostaw i usług o około 50 mln zł (czyli 16,2 proc.), i to przy znaczącym spadku przychodów — z 1,46 do 1,34 mld zł.

Wskaźnik bieżącej płynności spadł z 0,99 do 0,64 (gdy optymalna jego wartość zawiera się w przedziale od 1,2 do 2), a wskaźnik zadłużenia wzrósł z 78 do 85,4 proc. Na koniec 2017 r. kapitały własne Ruchu zmalały do 117 mln zł, a na poziomie grupy kapitałowej — do zaledwie 18,9 mln zł. Dystrybutor prasy jest ponadto trwale nierentowny. Od czasu jego prywatyzacji w 2010 r. ani razu nie osiągnął zysku na działalności podstawowej, a przez sześć ostatnich lat stracił na czysto aż 425 mln zł. Tylko w 2017 r. strata netto wyniosła 56,8 mln zł, a ujemna EBITDA sięgnęła prawie 21 mln zł.

E-commerce uratuje firmę?

Przypomnijmy, że do sytuacji w spółce odniosła się Joanna Dzwonkowska, rzecznik Ruchu. W oświadczeniu przysłanym wiadomoscihandlowe.pl zaznaczyła, że faktem jest, iż sytuacja na rynku prasy jest coraz trudniejsza. Od lat odnotowuje się na nim spadki i jest to stała tendencja. Począwszy od 2012 roku rynek sprzedaży prasy w ujęciu egzemplarzowym zmniejszył się o ponad 35%. Tendencja ta ma bezpośredni wpływ na wszystkie podmioty działające w tradycyjnym obszarze mediów, w tym wydawców i dystrybutorów prasy. Największy na RUCH S.A. z uwagi na znaczący udział prasy w strukturze przychodów (47%) i historycznie ukształtowaną strukturę dostaw prasy do mniejszych miejscowości i rozdrobnionych punktów sprzedaży.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony