REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny (marzec 2019)

(fot. mat. prasowe)

W 2018 roku na rynek dostarczono ponad 420 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, najwięcej w formacie centrów handlowych – 270 000 mkw. W tym roku eksperci spodziewają się podobnej podaży nowych inwestycji.

REKLAMATargi w Krakowie - Belka w artykułach (marzec)

Całkowita wielkość powierzchni handlowej oddanej do użytku w 2018 roku wyniosła około 420 000 mkw. Zasoby powierzchni handlowej powiększyły się o 3 proc. osiągając poziom 14,7 mln mkw. Prawie 30 proc. nowej podaży stanowiły małe centra i parki handlowe o powierzchni poniżej 20 000 mkw. Natomiast około 60 000 mkw. oddanej powierzchni dostarczono w ramach rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych.

- W 2018 roku wartość transakcji na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce przekroczyła 7,2 mld euro. Całkowity wolumen w sektorze nieruchomości handlowych wyniósł 2,5 mld euro – był to najlepszy wynik od 2006 roku. Znaczny udział w tym miała sprzedaż portfela 28 aktywów przez Apollo Rida/AXA/ARES grupie Chariot Top Group za ok. 1 mld euro. Była to jednocześnie największa transakcja zawarta na rynku handlowym w Polsce.

Wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze handlowym w czwartym kwartale ubiegłego roku przekroczyła 360 mln euro i stanowiła 16 proc. całkowitego wolumenu kwartalnego, który wyniósł 2,2 mld euro. Na wynik osiągnięty w ostatnim kwartale wpłynęła przede wszystkim sprzedaż kompleksu handlowego Wars Sawa Junior firmie Atrium European Real Estate za 301,5 mln euro. Pozostałą część wolumenu transakcji inwestycyjnych w tym sektorze wygenerowały transakcje dotyczące mniejszych obiektów, głównie parków handlowych.

Stopy kapitalizacji dla najbardziej atrakcyjnych centrów handlowych obniżyły się do 4,25 proc. Obiekty przy głównych ulicach handlowych są wyceniane przy rentowności na poziomie 5 proc., a stopy kapitalizacji w przypadku najlepszych parków handlowych i magazynów handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie i wynoszą odpowiednio 6,75 proc. i 7 proc. - komentuje Aleksandra Sierocińska, konsultant w dziale Rynków Kapitałowych, Cushman & Wakefield.

Centra handlowe z blisko 75-procentowym udziałem niezmiennie pozostają dominującym formatem rynku powierzchni handlowych w Polsce. Zgodnie z danymi na koniec 2018 r. w Polsce działa 460 centrów handlowych o łącznej powierzchni prawie 11 mln mkw. Zasoby tego formatu powiększyły się w minionym roku o ponad 270 000 mkw., z czego 85 proc. to otwarcia nowych centrów handlowych (łącznie 12 obiektów), resztę stanowiły rozbudowy działających już galerii.

- Uwzględniając wszystkie formaty w 2018 roku otwarto łącznie ponad 360 000 mkw. powierzchni handlowej w 27 nowych obiektach, z czego 12 zasiliło rynki mniejszych miast i miejscowości o populacji poniżej 100 000 mieszkańców. Nasycenie powierzchnią handlową jest tam wciąż niższe niż w średnich i dużych miastach, a mniejsza konkurencja ze strony istniejących obiektów handlowych i wysoki potencjał zakupowy mieszkańców decydują o atrakcyjności tych lokalizacji. Dodatkowo około 60 000 mkw. dostarczono w ramach rozbudowy istniejących centrów i parków handlowych - stwierdza Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield, autorka podsumowania.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony