REKLAMADOBROWOLSCY - Syty Wilk - Baner Główny (17.02 - 01.03.2020)
W przyszłym roku wartość rynku żywności ekologicznej powinna przekroczyć pierwszy miliard złotych – podkreśla w rozmowie z serwisem wiadomoscihandlowe.pl Sławomir Chłoń, prezes spółki Organic Farma Zdrowia.
REKLAMA
Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia

Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia

W jakim tempie rośnie rynek żywości ekologicznej?

Tempo wzrostu sprzedaży w ekobranży jest od 3 lat dwucyfrowe i wynosi nawet od 10 do 30 proc. To najlepszy dowód na to, że zainteresowanie Polaków żywnością ekologiczną jest duże. Wartość sprzedaży produktów ekologicznych w Polsce w 2013 roku wynosiła 550 mln zł, w 2014 roku 700 mln zł, w 2015 roku to około 770-800 mln zł, w 2017 roku powinien zostać przekroczony pierwszy miliard złotych. Prawie 52 proc. ogółu polskich konsumentów kupuje żywność ekologiczną. Uznaje się, że 11 proc. regularnie kupuje tego rodzaju produkty. Klienci zmieniają swoje nawyki żywienia pod wpływem trendów płynących głównie z Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych.

Czy na tej samej fali wznosi się również rynek produktów funkcjonalnych?

Organic Farma Zdrowia sprzedaje wiele produktów mających właściwości wspomagające funkcjonowanie organizmu, które można określić jako funkcjonalne. Jednakże nie są to produkty wytworzone w laboratoriach chemicznych, ale produkty wytworzone przez naturę. Jest to tzw. superżywność (z ang. superfoods). Generalnie widzimy bardzo mocną tendencję wzrostu sprzedaży tych produktów i uważamy, że będzie się ona utrzymywała przez wiele lat. Klienci są coraz bardziej świadomi, czym jest zdrowe odżywianie, dzieje się tak dlatego, że społeczeństwo jest edukowane poprzez np. media oraz programy edukacyjne, które również realizujemy. Produkty funkcjonalne mogą być oparte zarówno na surowcach pochodzących z roślin występujących w Polsce, jak np. syrop aroniowy, syrop z dzikiej róży, konfitury z czarnej porzeczki, herbata krzemionkowa, jak i tych uzyskiwanych z roślin bardziej egzotycznych, jak np. nasiona chia, jagody goji, olej kokosowy czy quinoa.

Co jest motorem wzrostu rynku zdrowej żywności?

Motorem wzrostu jest oczywiście cały czas edukacja społeczeństwa polskiego poprzez media. Polacy również wiele podróżują po świecie, a wraz z podróżami przywożą wiedzę na temat nowych trendów i produktów spożywczych.

Na znaczeniu zyskują również produkty „bez”, np. bezglutenowe i bez laktozy?

Oczywiście, ale to nie jest moda. Faktycznie wielu z nas odczuwa nietolerancję na gluten i laktozę. Wielu z nas często jeszcze nie ma tej nietolerancji uświadomionej, ale ogólny trend wellness, czyli świadomego dbania o siebie, skłania nas do sprawdzania swojego stanu zdrowia, dlatego coraz więcej Polaków odkrywa nietolerancje na różne alergeny. W naszych sklepach „produkty bez” stanowią bardzo istotną kategorię produktów. Wynika to właśnie z częstych nietolerancji występujących w społeczeństwach 21 wieku. Jest to trend rosnący i jest nazywany „free from” food, czyli chodzi o odżywianie wykluczające wybrane składniki z naszej diety. W 2014 roku wartość sprzedaży produktów zaliczanych do tego trendu w innych krajach Europy wzrosła o 11 proc. w stosunku do 2013 roku, a do 2020 roku średnia roczna stopa wzrostu wyniesie co najmniej 5 proc. Wartość rynku produktów bezglutenowych w Polsce cały czas rośnie, w 2013 roku wynosiła 108,6 mln zł, w 2014 roku 113,3 mln zł, w 2015 roku 117,7 mln zł.

W jakim kierunku zamierzają Państwo rozwijać ofertę swoich sklepów?

My stawiamy przede wszystkim na żywność ekologiczną. Wierzymy, że odżywianie się w oparciu o naturalną żywność, tj. bez pestycydów, antybiotyków, sterydów, chemicznych konserwantów, barwników czy wzmacniaczy smaku i zapachu, wpływa na nasz stan zdrowia. Osoby, które odżywiają się w oparciu o żywność ekologiczną, z pewnością nie cierpią na alergie pokarmowe lub odczuwają je w mniejszym stopniu. W branży żywności ekologicznej widzimy nieustanny trend wzrostowy, który będzie się utrzymywał przez dekady.

Rozmawiał Łukasz Rawa

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMAPPH 2020 - PROMOCJA - Half Page (13-28.02.2020)
do góry strony