REKLAMAJACOBS - ŚWIĘTA - Baner Główny (18.11 - 01.12.2019)
Karolina Złotkovska, analityk Euromonitor International.

Karolina Złotkovska, analityk Euromonitor International. (Euromonitor International.)

Przy populacji przekraczającej 38 milionów, Polska jest bardzo ważnym środkowo-wschodnioeuropejskim rynkiem w branży detalicznej. Polepszone warunki ekonomiczne, wyższy dochód netto i powrót inflacji poskutkowały wyjątkowo dobrymi wynikami w handlu w 2017 roku. Niemniej jednak, zdaniem ekspertów Euromonitor International polscy konsumenci pozostają wrażliwi na zmiany w cenach, szukając przy zakupach najlepszych ofert. Wiele kanałów dystrybucji charakteryzujących się niższymi cenami zyskują na owej wrażliwości. Pośród nich znajdziemy dyskonty, sklepy z różnorakim asortymentem czy sprzedaż internetową.

REKLAMAPurella - SuperHerbs - Belka w artykułach (15-30.11.2019)

Polska gospodarka zanotowała w 2017 roku wzrost o 4,2 proc. Ekonomia zasilana jest większymi zyskami z prywatnej konsumpcji, która z kolei powodowana jest niskim poziomem bezrobocia. Do polepszenia sytuacji polskiego środowiska ekonomicznego przyczynił się także wzrost w inwestycjach publicznych, zasilany środkami z europejskich funduszy. Rok 2016 odnotował deflację rzędu 0,7 proc., z kolei w 2017 roku do Polski powróciła inflacja, która wzrosła do poziomu 2,5 proc., głównie z powodu zwiększających się cen jedzenia i paliw. Prywatna konsumpcja napędzana jest wzrostem w dochodzie rozporządzalnym Polaków, który to spowodowany jest coraz wyższymi płacami oraz programem Rodzina 500+. Innym czynnikiem powodującym wzrost prywatnej konsumpcji w 2017 roku jest bardzo niska stopa bezrobocia- 4,9 proc.

- Handel sklepowy odpowiada w Polsce za 93 proc. całej sprzedaży detalicznej, podczas gdy handel poza sklepowy to pozostałe 7 proc. Sprzedaż artykułów spożywczych stanowi ponad połowę całej sklepowej sprzedaży detalicznej obejmując 58 proc. całości. W handlu spożywczym nowoczesne formaty, jak np. dyskonty czy sklepy typu convenience wskazują najwyższy wzrost, podczas gdy rynek odnotowuje spadek ilości tradycyjnych sklepów spożywczych. W handlu towarów niespożywczych najlepiej rozwijają się drogerie oraz specjalistyczne sklepy kosmetyczne, podczas gdy sprzedawcy specjalizujący się w sprzedaży sprzętów stacjonarnych czy sprzętów RTV/AGD/multimedia zanotowali stagnację. Polska plasuje się pośrodku środkowo- i wschodnioeuropejskich krajów w wydatkach per capita na zakupy detaliczne, notując 2,572 euro w 2017 roku - komentuje Karolina Złotkovska, analityk Euromonitor International.

Rozwój nowoczesnych kanałów sprzedaży detalicznej

Najbardziej aktywnym trendem na rynku sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych jest rozwój nowoczesnych formatów (sklepy convenience, supermarkety, hipermarkety itd.), który wpływa jednocześnie na zachowanie klientów oraz na strategie graczy na rynku. Według danych firmy Euromonitor International wartościowy udział nowoczesnej sprzedaży artykułów spożywczych zwiększył się w Polsce z 70 proc. w 2012 do 80 proc. w 2017 roku. Pomimo tego, że średni wskaźnik dla nowoczesnego handlu detalicznego w Europie Środkowej i Wschodniej jest wysoki, to w niektórych krajach nie przekroczył on wciąż 50 proc. Dla porównania, udział nowoczesnego handlu detalicznego w EUR w wartościach nominalnych (przy stałym kursie walutowym) dla Europy Wschodniej wynosi 69 proc., Stanów Zjednoczonych 89 proc., Europy Zachodniej 80 proc. w 2017 roku.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 27

  • 18
    BARDZO PRZYDATNY
  • 2
    PRZYDATNY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 5
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (3)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Pablo 3 ponad rok temuocena: 100% 

    Analiza nie jest obszerna i nie jest też do końca na temat zgodnie z tytułem artykułu. Brakuje danych np. kto jest największy na rynku polskim itd.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Lemoda 2 ponad rok temuocena: 0% 

    Wyborna analiza. Jest co czytać, ale warto poświęcić chwilkę na skonsumowanie wszystkich danych. (treść niezgodna z regulaminem usunięta przez moderatora)

    Edytowany: ponad rok temu

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Szary 1 ponad rok temuocena: 40% 

    Super przydatny , merytoryczny materiał

    oceń komentarz
REKLAMA
do góry strony