REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BANER GŁÓWNY (GRUDZIEŃ 2019)
Karolina Złotkovska, analityk Euromonitor International.

Karolina Złotkovska, analityk Euromonitor International. (Euromonitor International.)

Strona 3 z 5
REKLAMA

- Dyskonty mają aktualnie największy udział w wartości rynku detalicznego w Polsce. Kanał ten odnotował największy wzrost w przeciągu ostatnich pięciu lat, kontynuując ową tendencję. W bieżącym roku wydatki Polaków w dyskontach niemal podwoiły wynik z 2012 r. W tej kategorii Biedronka to niepodważalny lider w całej Europie Wschodniej, z udziałem 39 proc. w sprzedaży detalicznej (przy stałym kursie walutowym, nie wliczając VAT). Polscy konsumenci coraz bardziej doceniają wygodę robienia zakupów w owych placówkach średniej wielkości, które zazwyczaj znajdują się w dogodnej lokalizacji i oferują szeroki wachlarz produktów spożywczych jak i niespożywczych – tłumaczy Karolina Złotkovska.

Digitalizacja sklepów fizycznych także staje się coraz bardziej zauważalna w sprzedaży produktów spożywczych, kierując się „trendem wygody”. Przyjmuje to postać m.in. dużych ekranów w sklepach, informujących klientów o dostępności produktów czy przecenach. Interaktywne ekrany dotykowe i samoobsługowe kasy pozwalają na stopniową automatyzację procesu sprzedaży. Wiele firm takich jak m.in. Rossmann, Tesco, Lidl czy Carrefour skupiają się na rozwoju tego rodzaju udogodnień. Nowoczesne rozwiązania, np. wirtualne przymierzalnie czy elektroniczny sommelier były wdrożone na końcu 2016 roku przez Carrefour w jednym z hipermarketów w Poznaniu. Sklepy jak Piotr i Paweł, Tesco czy wspomniany już Carrefour skupiają się także na rozwiązaniach jak self-scanning.

Innym postępem napędzanym wpływami digitalizacji i udogadniania w sprzedaży detalicznej są niezależne aplikacje do robienia zakupów, które nabierają impetu na przestrzeni ostatnich paru lat. Ten trend także nie ominął Polski, czy to przez aplikacje jak szopi.pl, która pozwala użytkownikom wygodnie kupować produkty z dużego wyboru sklepów detalicznych, czy też, co jest nowością, w aptekach.

E-commerce napędza omnichannel commerce

Sprzedaż internetowa jest jednym z głównych czynników wzrostu w sprzedaży pozasklepowej w całej Europie Środkowo-Wschodniej, notując dwucyfrowe stopy wzrostu w 2017 roku - 19 proc. w Polsce. Pośród produktów które najlepiej sprzedają się przez Internet w Polsce znajduje się elektronika użytkowa, multimedia, zaraz później ciuchy i obuwie.

- Sieć sklepów stacjonarnych i sklepów internetowych to aktualnie niemal standardowy model pośród wielu segmentów sprzedaży detalicznej, takich jak specjalistyczne sklepy z artykułami elektronicznymi, sklepy z artykułami do domu i ogrodu czy sklepy z dużymi artykułami RTV/AGD/multimedia. Tak przystępne warunki dla wzrostu sprzedaży internetowej są powiązane ze zwiększającym się popytem na wygodę, z dużym asortymentem towarów i konkurencyjnymi cenami. W ciągu ostatnich paru lat wiele firm opierających się na sprzedaży sklepowej skupiło się na rozszerzaniu działalności o sprzedaż internetowej lub umacniali swoją pozycję w tym kanale dystrybucji – wyjaśnia ekspert Euromonitor International.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 27

  • 18
    BARDZO PRZYDATNY
  • 2
    PRZYDATNY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 5
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (3)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Pablo 3 ponad rok temuocena: 100% 

    Analiza nie jest obszerna i nie jest też do końca na temat zgodnie z tytułem artykułu. Brakuje danych np. kto jest największy na rynku polskim itd.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Lemoda 2 ponad rok temuocena: 0% 

    Wyborna analiza. Jest co czytać, ale warto poświęcić chwilkę na skonsumowanie wszystkich danych. (treść niezgodna z regulaminem usunięta przez moderatora)

    Edytowany: ponad rok temu

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Szary 1 ponad rok temuocena: 40% 

    Super przydatny , merytoryczny materiał

    oceń komentarz
REKLAMA
do góry strony