REKLAMAPRIM - KABANOS - BANER GŁÓWNY - (05.07 - 06.08.2019)

(fot. Pixabay/CC0)

Perspektywy dla rynku pet food w Polsce poszerzają się. Rynek, którego wartość szacuje się na ok, 2,5 mld zł, rośnie średnio w tempie ok. 7 proc. rocznie i w najbliższych latach ma szansę stać się jednym z najbardziej dochodowych segmentów FMCG.

REKLAMABIG InfoMonitor_belka w artykułach

Polski rynek karmy jest relatywnie młody, a popularność gotowych karm dla zwierząt odbiega od poziomów obserwowanych na zachodzie Europy. W Polsce ok. 30 proc. pupilów otrzymuje gotową karmę, podczas gdy w Niemczech czy Belgii odsetek ten wynosi niemal 90 proc. Polski rynek odstaje również na tle Europy Środkowej, gdzie już około połowy zwierząt domowych karmionych jest gotowymi produktami.

Polski rynek pet food charakteryzuje się dużym potencjałem wzrostu. Średnie wydatki na zwierzę domowe w Niemczech przekraczają 300 euro rocznie, podczas gdy statystyczny Polak wydaje na swojego pupila nawet kilkukrotnie mniej. Biorąc pod uwagę, że ok. 2/3 tych wydatków to zakupy pokarmu dla zwierząt, branża pet food ma przed sobą ogromne perspektywy w Polsce. Do wzrostów przyczynia się nie tylko większa świadomość Polaków na temat żywienia zwierząt, ale również ich wyższe dochody.

Na szybki wzrost rynku będą miały wpływ trendy już obecne na Zachodzie. Rosnąca sprzedaż karm z segmentu premium oraz super premium wpisuje się w trend tzw. premiumizacji, czyli wyboru przez klientów lepszych jakościowo karm dla swoich zwierząt. Konsumenci coraz częściej kierują się podobnymi kryteriami przy wyborze karmy jak przy kupowaniu jedzenia dla siebie – jakość karmy, zdrowe składniki i wartości odżywcze mają dużo większe znaczenie niż cena. Rośnie też udział i popularność produktów specjalistycznych – dostosowanych do rasy czy wieku pupili.

Rynek pet food w Polsce się zmienia – do niedawna, większość sprzedaży przypadała na dużych graczy z branży FMCG: Mars (właściciel Pedigree, Royal Canin, Whiskas), Nestle (Purina, Felix) czy Butcher’s Pet Care. Obecnie ich udział spada na rzecz mniejszych firm, zazwyczaj lokalnych, sprzedających głównie tradycyjnymi kanałami, ale rozwijających kanał e-commerce. Oferują one zazwyczaj produkty pod własnymi markami, które z powodzeniem konkurują ze światowymi brandami. Najszybszym wzrostem cieszą sie tzw. produkty single serve, czyli mokre karmy w jednoporcjowych opakowaniach.

Bez znaczenia pozostaje również kanał dystrybucji – o ile niewielkie firmy sprzedają produkty własnych marek zazwyczaj w sklepach tradycyjnych, o tyle w centrum zainteresowania dużych graczy jest kanał internetowy, którego potencjał wzrostu jest znacznie wyższy. Sprzedaż z wykorzystaniem kanału e-commerce rośnie w dwucyfrowym tempie.

Część polskiego rynku niezdominowana przez zagraniczne koncerny jest stosunkowo rozdrobniona. Szacuje się, że przychody każdej z największych firm, takich jak Pupil Foods, DNP (właściciel marki Dolina Noteci Premium), Maced czy Mispol (Tropi, Barney, Miao) nie przekraczają lub niewiele przekraczają pułap 100 mln zł. Niewielkie firmy zoologiczne z powodzeniem tworzą własne marki, co umożliwia im współpraca z producentami karm bez brandu, jak np. GA Pet Food Partners. Od strony asortymentowej polscy producenci wpisują się w europejskie trendy – oferują coraz więcej marek premium, produktów specjalistycznych, dostosowanych do wieku zwierząt czy kierują się w stronę karm pakowanych w jednoporcjowe saszetki.

Szybki wzrost rynku oraz duże rozdrobnienie polskich podmiotów sprzyjają zjawiskom konsolidacyjnym. W ciągu najbliższych kilku lat możemy się spodziewać podwyższonej aktywności na rynku fuzji i przejęć w polskim sektorze żywności dla zwierząt.

Autor: Michał Kierul, Navigator Capital

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 9

  • 6
    BARDZO PRZYDATNY
  • 3
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony