REKLAMABIZERBA - Baner Główny (listopad)

W placówkach o powierzchni do 300 mkw. konfekcjonowane wyroby mięsne wciąż cieszą się mniejszą popularnością niż ich odpowiedniki na wagę.

REKLAMAEC Alkohole - belka w artykułach - DRINCO II

(fot. archiwum)


W okresie od września 2016 do sierpnia 2017 roku kategoria wyrobów paczkowanych odpowiadała za mniej niż 1% udziałów w wartości sprzedaży placówek małoformatowych, czyli takich, których powierzchnia nie jest większa niż 300 mkw. Wędliny paczkowane, podobnie jak inne rodzaje produktów mięsnych paczkowanych, takich jak pasztety, konserwy czy parówki, wykazują się dość znaczącą sezonowością. W lipcu i sierpniu popyt rośnie o około jedną trzecią w stosunku do średniej z poprzedniego roku.

Liderzy

Rynek mięsnych produktów paczkowanych w sklepach małoformatowych jest silnie skoncentrowany, dominują trzej producenci. Liderem jest Animex, właściciel marek Krakus i Morliny, do którego w sierpniu 2017 roku należało około 30% udziałów. We wrześniu produkty tej firmy pojawiały się w 80% sklepów małoformatowych, które oferują takie wyroby. Równie szeroką dystrybucję zbudowała specjalizująca się w pasztetach firma Profi. Podium zamyka Sokołów z dystrybucją na poziomie 60%.

Udział w obrotach

W sierpniu 2017 roku udział wędlin paczkowanych w sprzedaży produktów mięsnych w sklepach małego formatu wyniósł w ujęciu wartościowym 30%. Konfekcja zajmowała drugie miejsce pod względem udziałów w liczbie transakcji zawierających jakiekolwiek produkty mięsne (występowały na 23% paragonów). Częściej kupowane były jedynie pasztety, które pojawiały się na co trzecim paragonie z produktami mięsnymi i odpowiadały za 17% obrotów kategorią. 

Asortyment

Wędliny paczkowane wymagają specjalnych warunków przechowywania i ekspozycji, dlatego część sklepów małoformatowych nie ma ich w ofercie. W sierpniu 2017 roku tylko 57% wszystkich małoformatowych sklepów spożywczych miało w asortymencie jakiś wariant wędlin paczkowanych, przy czym ich średnia liczba na sklep wynosiła dziewięć indeksów. Najpopularniejsze wędliny konfekcjonowane w tym kanale to kabanosy, kiełbasy, szynki, polędwice lub salami w plastrach (zwykle w opakowaniach o gramaturze 100-150 g).

Pory zakupów

Paczkowane produkty mięsne, w tym również wędliny paczkowane, zwykle są wkładane do koszyka przy okazji większych zakupów. Sprzedaż tego asortymentu rozkłada się dość równomiernie w ciągu tygodnia – dwie trzecie transakcji odbywa się między poniedziałkiem a czwartkiem, natomiast w weekend zainteresowanie tego typu produktami wyraźnie spada. Najczęstszy przedział czasowy to godziny 8-12 (pora śniadania i lunchu) oraz 17-20, czyli po pracy. Blisko co drugi zakup wędlin paczkowanych ma miejsce właśnie w tych godzinach.

Współkupowanie

Klienci sklepów małoformatowych najczęściej zadowalają się jednym opakowaniem wędlin paczkowanych (tylko 15% z nich włożyło do koszyka dwa lub trzy opakowania). W okresie od września 2016 do sierpnia 2017 roku jednorazowy wydatek na takie produkty wyniósł 6,15 zł, podczas gdy średnia wartość całego koszyka, w którym znalazły się wędliny, sięgała 30 zł. Nietrudno zgadnąć, że w koszyku z wędlinami paczkowanymi często znajdują się także inne produkty śniadaniowe, takie jak sery żółte (w omawianym okresie pojawiały się na 14% paragonów z wędlinami), mleko (występowało na co dziesiątym paragonie z wędlinami), masło czy parówki. Do koszyków z wędlinami często trafiały również produkty z kategorii, które mają największe znaczenie w omawianym kanale, takie jak piwo (pojawia się na 15% paragonów z wędlinami paczkowanymi), napoje i papierosy.

Topowe indeksy

W sierpniu 2017 roku klienci sklepów małoformatowych, którzy zatrzymywali się przy lodówce z wędlinami paczkowanymi, najczęściej wkładali do koszyka Szynkę Konserwową Exportową Krakus w opakowaniu 120 g (pojawiała się na co dwudziestym paragonie z tą kategorią), Kiełbasę Krakowską Suchą Extra 100 g z oferty firmy Balcerzak oraz Szynkę Bohuna Mazury 100 g produkowaną przez Animex.

Autor: Marcin Olszewski, CMR

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 6

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 5
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"