REKLAMAPartner Logistic - baner główny (14-29.02.2020 r.)
 

4 kwietnia 2016, 22:24

Według firmy Canadean rynek napojów energetyzujących powiększył się w Europie w 2015 r. o 5%. Coraz większe znaczenie w tym rozwoju rynku napojów energetyzujących mają nowe formy napojów energetyzujących, które określane są jako „healthy energy”, „clean energy”, czy „natural energy”.
REKLAMA
Herbapol Lublin napój Green UP

Herbapol Lublin napój Green UP

W miarę rozwoju ilościowego rynku napojów energetyzujących zaczynają się pojawiać napoje, w których składniki o gorszej reputacji zostają zamienione na składniki o prozdrowotnym charakterze. Jest to trend, który coraz powszechniej rozwija się w świecie. Napoje energetyzujące to najbardziej dynamicznie rozwijająca się kategoria napojowa w skali światowej.

Nowe rodzaje napojów energetyzujących zawierają składniki pozwalające na bardziej prozdrowotne pozycjonowanie. Coraz częściej zawierają naturalne składniki oraz owocowe aromaty i ekstrakty. Ważnym elementem jest poszukiwanie naturalnych źródeł kofeiny i naturalnych stymulantów, które wcale nie muszą być pozbawione kofeiny. Do takich składników należą: ekstrakt zielonej herbaty, ekstrakt z ziaren zielonej kawy, guarana, żeń szeń i yerba mate - jako naturalne źródła energii. Ta naturalność surowca ma wywrzeć wrażenie na konsumentach, że takie rozwiązanie jest mniej problemowe niż dodawanie sztucznie otrzymywanej kofeiny.

Coraz częściej pojawiają się napoje energetyzujące o oryginalnych smakach owocowych oraz napoje bezcukrowe oraz o obniżonej zawartości cukru. Na popularności zyskują ekstrakty roślinne otrzymywane np. z liści guayusa, żeń- szenia syberyjskiego, Panax żeń-szenia, chińskiej andżeliki (arcydzięgiel chiński), matcha, miłorzębu japońskiego. Napoje z tymi składnikami pojawiają się z określeniami; Natural Energy, Clean Energy, czy Healthy Energy. Coraz więcej konsumentów (należą do nich coraz częściej sportowcy) na rynkach rozwiniętych poszukuje napojów energetyzujących ze składnikami naturalnymi,.

Naturalne ekstrakty takie jak guarana, żeń szeń, mate, zielona herbata, moringa (gatunek drzewa tropikalnego)  są uważane jako bezpieczne, bez efektów ubocznych dla organizmu, ale także wnoszą do napojów naturalny smak i kolor.  Naturalność produktu to jeden z najważniejszych aktualnie trendów w żywności i napojach na świecie.  Na rynkach pojawiają się bardzo oryginalne zestawienia i kombinacje naturalnych składników energetyzujących, jak szwedzki start-up Akuo z kombinacją składników; matcha, green tea, żeń szeń i guarana czy brytyjski napój GustOrganic zawierający syberyjski żeń szeń, chińską andżelikę, kwiat chryzantemy i guaranę.

Do całkiem zwariowanych zestawień pro energetyzujących należą napoje Crunk: zawierają 2 oryginalne składniki: horny goat weed czyli Epidemium - jeden z najlepszych afrodyzjaków będący źródłem ikaryny oraz ziele ashwagandha zwane hinduskim żeń szeniem - środek z hinduskiej ayuverdy o znanych właściwościach stabilizowania nastroju i niwelowania stresu.

Przedstawiamy kilka przykładów napojów energetyzujących spod znaku naturalnej energii. Oto te, które uzyskały największą popularność:

CELSIUS ENERGY DRINKS

1

Celsius Energy drinks promowane są jako napoje wzmacniające wytrzymałość i metabolizm, kiedy są spożywane podczas ćwiczeń fizycznych.  Napoje te określane jako clean Energy są pełne witamin i prozdrowotnych składników, jak zielona herbata z EGCG, guarana, imbir, chrom, witaminy B i C, które przyśpieszają metabolizm.,

RUNA CLEAN ENERGY

3

Frimę RUNA LLC założyło w 2009 r. dwóch młodych biznesmenów, Tyler Gage i Daniel MacCombie - absolwentów Brown University. Firma ma siedzibę w Brooklynie w Nowym Jorku, ale biura funkcjonują również w Ekwadorze, w Quito i Archidona. Tyler Gage kilka lat wcześniej przebywał z plemieniem Kichwa w Ekwadorze, gdzie zapoznał się z rośliną o nazwie guayusa. Jest to roślina pokrewna z yerba mate, z dużą zawartością kofeiny (jak w filiżance kawy), polifenoli i15 aminokwasów egzogennych, co pozwala na osiągnięcie napoju o czystej naturalnej energii. Ma podwójną zawartość przeciwutleniaczy w porównaniu  z  zieloną herbatą. Duża zawartość tanin powoduje podobieństwo smakowe do herbat.

Runa Clean Energy Drink pojawił się na rynku w 2013 r. Runa zawiera teobrominę. Zawiera również kwas chlorogenowy, który ma pozytywny wpływ na serce, pozwala na obniżenie ciśnienia krwi i pomaga w regulowaniu wagi ciała. Napoje Runa Clean Energy zawierają 120 mg kofeiny w puszce o pojemności 250 ml.

Runa LLC zakupuje liście guayusa od 2000 farmerów z plemienia Kichwa. Runa Clean Energy jest w 100% produktem ekologicznym i ma certyfikat Fair Trade.

ITO EN OI OCHA

Najważniejszym składnikiem energetyzującym jest zielona herbata. Oi Ocha oznacza po japońsku „Poproszę Herbatę”, a Ito En oznacza „Ameryka Północna”. Napój nie zawiera cukru i kalorii. Napój ten świetnie nadaje się na wspomaganie do ćwiczeń, powodując intensywniejsze pocenie się i utratę wagi, a ważną rolę odgrywają katechiny z zielonej herbaty.

PETEY’S BING BEVERAGE

2

Napoje Petey’s Energy Drink są produkowane w stanie Colorado w USA. Są to: Petey’s Bing Beverage, Petey’s Bing Black Beverage, Bing Beverage Company, Petey’s Juice, Bing Beverage Company Bing Raz.

W  napojach Petey’s Energy Drink użyte są wyłącznie naturalne składniki (oprócz słodzików).  Najważniejszym składnikiem funkcjonalnym jest tauryna  (1000 mg), a ponadto witaminy B, witamina C, miłorząb japoński, żeń szeń oraz sok wiśniowy, a w Petey’s Bing Black Beverage jest sok jeżynowy.

FRS ONE PEACH MANGO

Unikalne wzmocnienie poziomu energetyzującego powoduje kwercetyna, silny  przeciwutleniacz, który naśladuje efekt ćwiczeń wzmacniając produkcję energii w mitochondriach, które są akumulatorami energii w naszych komórkach. Zalecana dzienna dawka kwercetyny wynosi 500-1000 mg, a jedna butelka FRS dostarcza 325mg. Napój zawiera tylko 15 kal, 2 g cukru i 48 mg kofeiny.

Przeciwutleniacze to związki, które neutralizują wolne rodniki oraz spowalniają lub przeciwdziałają uszkodzeniu komórek jakie wolne rodniki mogą powodować. Inne przeciwutleniacze w napoju FRS, jak zielona herbata, witaminy B, C i E działają synergistycznie z kwercetyną w zwalczaniu wolnych rodników. Nazwa napoju FRS pochodzi od pierwszych liter Free Radical Scavengers, czyli wymiatacz wolnych rodników, co jest domeną napoju FRS.

ALO AWAKEN

Napój Alo Aweken zawiera 60 kalorii, 15 g cukru, nie zawiera kofeiny. Składnikami wzmacniającymi są sok z aloe vera oraz pulpa z trawy zielonej pszenicy, która zapewnia dużo chlorofilu, który natlenia organizm poprzez namnażanie czerwonych ciałek krwi. Dodatek chlorofilu wzmacnia wzrost odporności. Siła aloesu tkwi w jego wyjątkowym składzie. W miąższu aloesu odkryto ponad 270 mikroskładników; 10 substancji mineralnych, 9 aminokwasów, nienasycone kwasy tłuszczowe, substancje o działaniu przeciwbólowym, przeciwzapalnym i przeciwbakteryjnym.

BAI 5

Napój Bai 5 zawiera tylko 5 kalorii, 1 g cukru i 35 mg kofeiny oraz 200 g białej herbaty bogatej w przeciwutleniacze. Badania opublikowane w magazynie Nutrition and Metabolizm dowiodły, że białą herbata jest szczególnie skuteczna w oddziaływaniu na komórki tłuszczu ze zdolnością równoległego wzmacniania procesu lipolizy i blokowania formowania się komórek tłuszczu, dzięki wysokiej zawartości katechin. Ważnym składnikiem jest też miąższ otaczający ziarna kawy.

Napój jest słodzony przy użyciu stewii i erytritolu.

SAMBAZON AMAZON ENERGY

Napój Sambazon Amazon Energy zawiera 40 kalorii, 8 g cukru oraz 80 mg kofeiny, a składnikiem energetyzującym jest guarana. Kofeina w napoju Sambazon pochodzi z zielonej herbaty i guarany.  Guarana to roślina rosnąca w Amazonii i zawiera 50% kofeiny jaka znajduje się w kawie. Guarana dodatkowo pomaga w zwalczaniu tłuszczu i obniżania zawartości cholesterolu. Bardzo ważnym składnikiem w napoju Sambazon jest też sok z owoców acai. Jagody acai zawierają duże ilości witamin i składników mineralnych, oraz ogromne bogactwo przeciwutleniaczy, które mogą opóźnić proces starzenia i zahamować rozwój komórek nowotworowych, wspomagają prace serca i odchudzanie. Jagody acai zawierają więcej antyoksydantów niż czerwone winogrona, które powszechnie uchodzą za najlepsze źródło antyutleniaczy.

W przedstawionym materiale znajdziecie Państwo informacje o mało znanych jeszcze w Polsce nowych kierunkach w kategorii napojów energetyzujących.  W podsumowaniu chcemy zwrócić uwagę na:

- Polska zajmuje w spożyciu napojów energetyzujących 13 miejsce w Europie z niespełna 3 litrami na głowę w 2015r.

- pod względem wielkości wydatków zajmujemy 16 miejsce z 5,9 EUR – polski rynek jest zdominowany przez tanie napoje o niskim poziomie innowacji, dlatego osiągamy gorszy wynik w układzie wartościowym niż ilościowym,

- napoje energetyzujące to najszybciej rosnąca kategoria napojowa na świecie, a ważnym elementem wzrostu tej kategorii są innowacje w kierunku zdrowia i błogostanu, ponieważ coraz więcej konsumentów poszukuje „zdrowego wzrostu energii”:

--- napoje energetyzujące bezcukrowe lub  o obniżonej zawartości kalorii zdobywają coraz większą popularność wśród konsumentów

--- napoje energetyzujące z ekstraktami roślinnymi i ziołowymi jak żeń szeń, yerba mate, miłorząb japoński i inne

- napoje energetyzujące starają się zaspokajać potrzeby energetyzowania, w różnych sytuacjach, jak np. przy uprawianiu sportu i w czasie ćwiczeń oraz w związku z rodzajem pracy. Klasycznym przykładem są napoje Celsius Energy drinks.

- pojawiają się napoje energetyzujące z sokiem - jak Hype Energy UP, czy Tropicana Energy, który jest połączeniem soku z ekstraktem guarany i kofeiną

- ważnymi innowacjami są nowe formy opakowań, jak np. butelki szklane o oryginalnych kształtach oraz artystycznie opracowanych etykietach na szkle

Z pewnością napoje określane jako healthy energy pojawią się w Polsce. Pierwszą próbą w tym kierunku były napoje  firmy Herbapol Lublin. Będziemy usatysfakcjonowani jeżeli niniejszy raport zainspiruje rodzimych producentów do rozwijania kategorii healthy energy.

Źródło: AKB Consulting

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 2
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony