REKLAMAKORAL - Bracia Koral - Rożek - Baner Główny (od 29.05.2020 )

(fot. WH)

Z danych Centrum Monitorowania Rynku (CMR) wynika, że produkty mleczne pojawiają się na co ósmym paragonie w sklepach o powierzchni do 300 mkw. i odpowiadają łącznie za około 4 proc. obrotów takich placówek.

REKLAMANutrend - ISODRINX - belka w artykułach (28.05 - 02.06.2020)

W 2019 roku za nieco ponad 1/5 wartości sprzedaży produktów mlecznych w sklepach małoformatowych odpowiadało mleko, około 15 proc. udziałów w miały jogurty, a kolejne 13 proc. – śmietany. Z uwagi na różnorodność opakowań, smaków i zastosowań oferta nabiału nawet w niewielkim sklepie musi być dość szeroka – jak pokazują dane CMR, przeciętny sklep małego formatu zwykle ma na półkach 120 produktów mlecznych.

Kategorie w większości poranne

Różne kategorie produktów nabiałowych mają swoją specyfikę i sezonowość – o ile mleko sprzedaje się w podobnych ilościach przez cały rok, to już na przykład popyt na śmietanę rośnie wiosną i wczesnym latem, kiedy dojrzewają truskawki i inne owoce. Podobną sezonowością, uzależnioną od dostępu do świeżych owoców, wykazują się również jogurty naturalne, kefiry i maślanki. Okresowe wzrosty sprzedaży można zaobserwować również w kategorii serów – tu jednak szczyt ma miejsce nieco później, bo w sierpniu (dojrzewają wtedy pomidory, które są idealnym dodatkiem m.in. do serów typu mozzarella i feta).

Większość kategorii mlecznych w sklepach małoformatowych najlepiej rotuje w zwykłe dni, natomiast zainteresowanie nimi spada nieco w weekend – taki tygodniowy rozkład sprzedaży mają m.in. jogurty i kefiry, serki wiejskie i kanapkowe, a także desery mleczne i serki homogenizowane. Produkty te są najczęściej kupowane z rana, w drodze do pracy (w 2019 roku około 30 proc. transakcji zakupu jogurtów, serków wiejskich i serków kanapkowych było dokonywanych jeszcze przed godziną 10), choć np. w przypadku deserów mlecznych ważniejsze są godziny popołudniowe. Nieco inaczej rozkłada się sprzedaż tych kategorii mlecznych, które mają szersze zastosowanie i są używane również do gotowania – mleko i sery żółte sprzedają się równie dobrze od poniedziałku do soboty, a dla śmietany to właśnie sobota jest dniem, który odpowiada za największą część obrotów (ponad 20 proc.) i liczbę transakcji.

Nabiał lubi chodzić w parze

Klienci zaopatrujący się w produkty mleczne dostępne w niewielkich porcjach dość często kupują od razu większą ich ilość – tylko na co drugim paragonie z deserami mlecznymi, jogurtami łyżeczkowymi i serkami homogenizowanymi pojawia się jedno opakowanie. W przypadku mleka, maślanki, śmietany czy serów żółtych zdecydowana większość transakcji (80-90 proc.) dotyczy natomiast zakupu tylko jednego opakowania. Z danych CMR wynika, że w koszyku zakupowym z nabiałem często można znaleźć więcej niż jeden rodzaj produktów mlecznych. Na co dwunastym paragonie z mlekiem i na co ósmym z  jogurtami naturalnymi pojawia się też śmietana, natomiast aż na co piątym paragonie z serem żółtym występuje też mleko. W co dziesiątym koszyku z deserem mlecznym i w co dwunastym z jogurtami łyżeczkowymi można znaleźć również serki homogenizowane.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMAB-BIO lody - Half Page (21.05.-04.06.2020 r.)
do góry strony