REKLAMAVOG - baner główny 2018

(fot. mat. prasowe)

Pomimo zmian na rynku handlowym, największe aglomeracje miejskie mają decydujące znaczenie dla kondycji rynku centrów handlowych w Polsce. Cresa Polska wzięła pod lupę najważniejsze miasta kraju.

REKLAMAMAURENT (EVEROAD) - belka w artykułach - I etap - (10-25.12.2018)

Aglomeracje stanowią bardzo atrakcyjny segment rynku i, mimo dynamicznego rozwoju obiektów handlowych różnych formatów w mniejszych miastach, wciąż są dominującym segmentem rynku handlowego w Polsce. Powierzchnia handlowa zlokalizowana w aglomeracjach stanowi obecnie 56 proc. zasobów krajowych, a uwzględniając znane plany deweloperów i projekty komercyjne z funkcjami handlowymi z planowaną datą ukończenia w 2020 roku, udział ten utrzyma się na poziomie 55 proc. w najbliższych dwóch latach. Jednak znaczenie poszczególnych aglomeracji w segmencie jest różne, tak samo jak charakterystyki poszczególnych rynków.

WARSZAWA

Warszawa to wciąż największy pod względem zasobów powierzchni handlowej rynek (przekroczone 2 miliony mkw., co stanowi 14 proc. zasobów krajowych), jak i potencjału handlowego (ponad 2,5 miliona ludności o średniej sile nabywczej wyższej o 70 proc. od średniego indeksu krajowego) spośród wszystkich aglomeracji. Oprócz 45 centrów handlowych, zlokalizowanych jest tutaj jeszcze 41 obiektów innych formatów, w tym również wielofunkcyjnych, których przybywa na lokalnym rynku, np. niedawno otwarte powierzchnie handlowe w Cedecie, Centrum Marszałkowska czy Hotelu Europejskim. Najnowszym dużym centrum handlowym pozostaje Galeria Północna, otwarta we wrześniu 2017 r. W połowie 2019 r. zaplanowano otwarcie większego obiektu – Galerii Młociny o powierzchni 70 tys. mkw. GLA. Równolegle rozwijać się będą na rynku warszawskim mniejsze formaty zarówno typu mixed-use, np. Koneser, Bohema, Port Praski, ArtN, jak i stricte handlowo-rozrywkowe, głównie w mniejszych miastach aglomeracji, np. w Pruszkowie, Piasecznie, Konstancinie-Jeziornej. Z dużych inwestycji handlowych warto wymienić będące w trakcie rozbudowy obiekty Atrium: Targówek i Reduta czy Centrum Handlowe Janki, znajdującą się po raz kolejny w fazie planowania i projektowania galerię handlową na Wilanowie (ostatnia robocza nazwa tego projektu to Zielone Tarasy Wilanów), a także planowany kompleks komercyjny Towarowa 22. Różnorodność formatów handlowych wraz z towarzyszącymi: niskim poziomem pustostanów (znacząco poniżej średniej dla aglomeracji oscylującej w granicach 4 proc.), relatywnie niskim nasyceniem powierzchnią handlową (3 proc. niższym od średniej dla aglomeracji), a zwłaszcza nasyceniem powierzchnią tylko centrów handlowych (12 proc. poniżej średniej), wciąż bardzo wysokimi stawkami czynszów (stawki prime na poziomie 120-140 EUR za metr kwadratowy) oraz dużym popytem na powierzchnię zarówno ze strony działających już sieci handlowych, jak i nowo wchodzących marek, świadczą o bardzo wysokiej atrakcyjności warszawskiego rynku handlowego.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony