REKLAMAPRIM (KABANOS) - GRILL - Baner Główny (29.04-31.07.2020)
Rzecznik MŚP Adam Abramowicz

Rzecznik MŚP Adam Abramowicz (fot. materiały prasowe)

W działającej przy rzeczniku MŚP Radzie Przedsiębiorców powstał nowy zespół roboczy, który zajmować się będzie problematyką franczyzy. Jak dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl, pierwsze, organizacyjne posiedzenie nowego zespołu zaplanowane zostało na czwartek 2 lipca, na godz. 11.

REKLAMAWH Market MOSS_belka w artykulach_czerwiec-lipiec 2020

To kolejny podmiot - obok funkcjonującego od jesieni 2018 r. zespołu roboczego ds. handlu - w którego pracach uczestniczyć będą przedstawiciele sektora handlowego, w tym handlu spożywczego. - Powstanie zespołu jest odpowiedzią na wpływające do Biura Rzecznika liczne głosy ze strony organizacji przedsiębiorców o potrzebie powołania w Radzie zespołu roboczego poświęconego problemom franczyzy - tłumaczy Mikołaj J. Kruczyński, koordynator Zespołu ds. Obsługi Rady Przedsiębiorców w Biurze Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.

 
 
 
 
 

Postulaty utworzenia takiego zespołu pojawiły się już w pierwszym kwartale br., tuż przed dotarciem do Polski koronawirusa. Franczyza odmieniana była wówczas przez wszystkie przypadki w ogólnopolskich mediach w związku z nagłośnieniem spraw byłych ajentów i franczyzobiorców sieci Żabka. Byli partnerzy sieci tłumaczyli swoje problemy (w tym długi) m.in. konstrukcją umów franczyzowych, które podpisywali. Żabka w odpowiedzi na zarzuty zapewniała, że model jej działania jest przejrzysty.

Sprawą zdążyli się jednak zainteresować parlamentarzyści Lewicy, którzy zgłosili kilka interpelacji oraz obiecali ex-franczyzobiorcom pomoc w organizowaniu się i w walce o własne interesy; a także urzędnicy Ministerstwa Sprawiedliwości, którzy zapowiedzieli przyjrzenie się regulacjom prawnym dot. franczyzy obowiązującym w Polsce i w innych krajach. Pracownicy resortu Zbigniewa Ziobry spotkali się w lutym z przedstawicielami franczyzobiorców, by rozmawiać na temat "patologii związanych z umowami franczyzy" (to cytat ze stanowiska, jakie redakcja portalu wiadomoscihandlowe.pl otrzymała od biura prasowego MS). Potem temat ucichł, gdyż uwaga wszystkich skupiła się na pandemii. Nie wiadomo jednak, jak długo taki stan się utrzyma. Niewykluczone, że w niedalekiej przyszłości powrócą pomysły, by uregulować kwestię umów franczyzowych na poziomie ustawowym, tym bardziej, że znaczenie franczyzy wzrasta z roku na rok.

Z danych PwC wynika, że w minionym roku w Polsce działało 81,1 tys. punktów franczyzowych, a do końca przyszłego roku będzie ich 84,8 tys. To dane obejmujące nie tylko handel, ale też gastronomię oraz franczyzę w obszarze usług. Wyliczenia agencji GfK pokazują z kolei, że w samym handlu FMCG dziesięć największych sieci franczyzowych zrzeszało w ubiegłym roku łącznie ponad 31 tys. sklepów - czyli mniej więcej co trzecia placówka ogólnospożywcza w Polsce wchodziła w skład jednej z ich tych sieci.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 7

  • 7
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~handlowiec 1 3 dni temu

    Należy być czujnym, czy nie zadziała lobbing wielkich sieci, głównie dyskontowych, dla których dobrze zorganizowana franczyza staje się dużą konkurencją. Byłoby zatem nakierowanie działań na ograniczenie sieci franczyzowych !!!

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony