REKLAMAKORAL - Baner Główny - Rożek Duo (15-21.04.2019)

Należąca do spółki Żabka Polska sieć supermarketów proximity Freshmarket znika z polskiego rynku. Jak dowiedział się portal wiadomoscihandlowe.pl, operator największej sieci sklepów convenience właśnie kończy rebranding marki, która wkrótce w całości zostanie zastąpiona przez Żabkę.

REKLAMAKongres Rynku FMCG - Belka w artykułach (kwiecień 2019)
Sklep sieci Freshmarket

Sklep sieci Freshmarket (Żabka Polska)

Na początku 2019 r. na rynku działało pod szyldem Freshmarket jeszcze ok. 170 sklepów, obecnie pod starym szyldem pozostało ich około 95.  Według informacji portalu wiadomoscihandlowe.pl, są to sklepy, których właściciele nie godzą się na zmianę szyldu, a mogą to zrobić ze względu na zapisy zawarte w umowach z operatorem. Można jednak zakładać, że „problemowe” lokalizacje wcześniej, czy później również zmienią się w Żabki.

Przypomnijmy, że w szczytowym momencie rozwoju działo na rynku niemal 600 Freshmarketów, a plany rozwoju tego konceptu sklepu były ambitne i zakładały rozbudowę sieci do 1000 supermarketów jeszcze w 2016 r. Jednak od 2014 r., kiedy to sieć liczyła 560 punktów (i generowała przychody na poziomie 1,4 mld zł) jej rozwój niemal się zatrzymał się w miejscu.

Fundusz CVC, który został właścicielem spółki Żabka Polska na początku 2017 r. zdecydował, że w nowej strategii rozwoju Żabki nie mam miejsca na dodatkowy format sklepów. Spółka uruchomiła testowy projekt konwersji sklepów Freshmarketu na placówki Żabki w koncepcie Galaxy. Wyniki testów wypadły pozytywnie w efekcie czego zdecydowano o przeprowadzeniu rebrandingu całej sieci, który trwał przez niemal dwa ostatnie lata.

Przypomnijmy, że Freshmarkety były znacznie większe od Żabek, oferowały też szerszy asortyment oparty o produkty świeże, w tym dużą ladę chłodniczą z mięsem, wędlinami i serami, czy stoisko z owocami i warzywami. Obsługa takiego konceptu generowała wysokie koszty, wymagała dodatkowych inwestycji w logistykę, a także personel, który będzie obsługiwał klientów. Na to inwestor nie mógł sobie pozwolić i musiał zmienić model biznesowy funkcjonowania sieci. Skala projektu była na tyle „mała”, że firma CVC zdecydowała się przeprowadzić rebranding sklepów, przy jednoczesnym zmniejszeniu ich powierzchni. Dzięki temu nastąpiła standaryzacja i uproszczenie modelu funkcjonowania, co mocno ograniczyło koszty operacyjne.

Warto jednak zauważyć, że Żabki, które powstały w miejscu Freshmarketów mają istotnie większą powierzchnię niż dotychczasowa średnia dla sklepów tej sieci. Przypomnijmy, że powierzchnia supermarketów wahała się między 150-200 mkw., ale w sieci działały także placówki o wielkości ok. 500 mkw. Dla porównania Żabki mają najczęściej ok. 60-90 mkw., a większość mieści się w przedziale od 30 do 120 mkw.

Sieć Żabka liczy już ponad 5500 sklepów, w tym ok. 3500 placówek działa w najnowszym koncepcie, określanym mianem Żabka Galaxy.


Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 8

  • 5
    BARDZO PRZYDATNY
  • 2
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony