REKLAMAGOODMAN - Baner Główny (maj-czerwiec 2018)

(Biedronka / Jeronimo Martins Polska)

Zdrowie i poprawa jakości życia staje się priorytetem, szczególnie w kontekście starzejącego się polskiego społeczeństwa. Seniorzy, to grupa społeczna szczególnie narażona na problemy ze zdrowiem, a według ekspertów Instytutu Żywności i Żywienia najlepszym lekarstwem na te trudności jest aktywność i poprawa diety, w tym wprowadzenie do niej produktów, które będą dostarczać starzejącym się organizmom potrzebne składniki odżywcze. 

REKLAMAPurella Food - Banana Joe - belka w artykułach (maj-czerwiec 2018)

Sektor FMCG - w tym sieci handlowe - uważnie przygląda się procesom demograficznym. Starzejące się społeczeństwo, a tym samym rosnąca liczba osób starszych, to z jednej strony wyzwanie, a z drugiej szansa na pozyskanie dużej grupy klientów, ze stałymi przychodami, których wydatki koncentrują się na produktach spożywczych. 

W 2016 r. porównaniu do roku poprzedniego dochód na osobę / seniora w naszym kraju wzrósł o 4,6 proc. W przypadku emerytów wynosi on średnio 1569 zł, natomiast u rencistów – 1164 zł. Oczywiście głównym źródłem dochodów są wypłaty z ZUS, zaledwie 9,8 proc. to wynagrodzenia z tytułu świadczonej pracy.

Miesięczne wydatki pochłaniają średnio 1227 zł, o 4,3 proc. więcej, niż w 2015 roku.  Najwięcej pieniędzy jest przeznaczana na żywność i napoje bezalkoholowe, na kolejnym miejscu są wydatki związane z utrzymaniem mieszkania lub domu, na zdrowie seniorzy wydają 8,3 proc swojego budżetu.

W latach 50-tych przeciętna długość życia wynosiła na świecie  47 lat, natomiast dzisiaj  - już 65, z perspektywą wzrostu do 75 lat ok. roku 2050. Od roku 1950 liczba osób w wieku 60+ wzrosła  na ziemi z 200 mln do 500 mln, z wizją dalszego postępu do 1,2 mld w roku 2025.

W Polsce jest już ponad 9 mln osób w wieku powyżej 60 lat i stanowią one prawie 24 proc. ludności kraju, w perspektywie roku 2050 ten odsetek wzrośnie do ok. 34,8 proc. Według dzisiejszych prognoz , do 2030 r. liczba emerytów wzrośnie o blisko 50 proc., co oznacza wzrost wydatków budżetowych o ok. 89 mld zł na świadczenia emerytalne oraz o 50 mld zł na służbę zdrowia.

Jak podkreślają eksperci Instytutu Żywności i Żywienia ten krytyczny ważny proces społeczny będzie przebiegał w sytuacji jednoczesnego spadku liczby ludności w wieku produkcyjnym o blisko 5 mln osób, a do roku 2050 – o dalszych 5,5 mln. Te zmiany jak podkreślają eksperci będą wymagały intensyfikacji działań edukacyjnych dotyczących zdrowia, w tym stylu życia, diety i żywienia, a także aktywności fizycznej. Wspomniane procesy będą wyzwaniem nie tylko dla samego społeczeństwa i administracji rządowej, ale także firm działających na rynku, w tym w obszarze produkcji i dystrybucji produktów FMCG.

W ofercie sieci handlowych na całym świecie, w tym także w Polsce pojawiają się więc dedykowane osobom starszym promocje i akcje in-outowe, w ramach których mogą kupić sprzęt, czy artykuły higieniczne. Handlowcy oferują im także dedykowane programy lojalnościowe, uprawniające do zniżek, na określone produkty lub oferujące obniżki cen w określone dni.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY
do góry strony
"