REKLAMAHELIO - Baner Główny - MASY (14-20.10.2019)
Krzysztof Badowski, Partner, Lider Zespołu Dóbr Konsumenckich i Handlu Detalicznego w CEE / CIS w PwC Polska

Krzysztof Badowski, Partner, Lider Zespołu Dóbr Konsumenckich i Handlu Detalicznego w CEE / CIS w PwC Polska (PwC)

Strona 5 z 5
REKLAMA

Zgadza się, ale mówimy o automatyzacji na wszystkich poziomach operacji od sklepowych kas, przez funkcje centralne, zamówienia po logistykę. Kasy są oczywistym i widocznym przykładem, ale najszybciej będzie postępowała automatyzacja procesów logistycznych i magazynowych.

Sieci poszukują możliwości automatyzacji i wykorzystania robotów w obszarze back office-u, co może im uwolnić istotne zasoby, usprawnić procesy i ograniczyć koszty.

Można spodziewać się, że w perspektywie kilku kolejnych lat pojawią się w Polsce w pełni zautomatyzowane sklepy bez obsługi. Amazon rozszerza projekt Amazon Go, czyli sklepów bez kas i obsługi, gdzie wszystkie te czynności, łącznie z płatnością realizuje sam klient dzięki aplikacji i zastosowanym w placówce technologiom.

Innym przykładem jest chiński koncern Alibaba, który ma kilkadziesiąt sklepów bezobsługowych i ambitne plany rozwoju tego konceptu handlowego.

Technologie są jeszcze dość drogie, choć ich cena systematycznie spada. Gdy patrzymy na kraje Azji, m.in. Chiny to widzimy, że akceptacja dla nowych technologii jest tam znacznie wyższa niż w konserwatywnej Europie, tym samym klienci są bardziej otwarci i chętniej korzystają z nowych rozwiązań. To wszystko powoduje, że w tamtych krajach firmy inwestujące w tego typu rozwiązania mogą się spodziewać znacznie szybszego zwrotu z inwestycji niż np. w Europie. Jednak technologie będą tanieć, a tym samym wiele firm będzie w stanie wdrożyć tego typu rozwiązania na masową skalę, w tym także sieci, które działają w Polsce.

Jednak wiele – szczególnie mniejszych firm – może nie doczekać chwili, gdy technologie będą w miarę tanie. Co więcej, część firm już bardzo mocno przepracowało temat podnoszenia efektywności i obniżania kosztów. Czy coś mogą jeszcze zrobić?

To trudna sytuacja, szczególnie że firmy panicznie boją się przerzucania kosztów na klienta, czyli podnoszenia cen. Oczywiście robią to, ale starają się brać koszty przede wszystkim na siebie lub przerzucać na dostawców. Każdy mocniejszy wzrost cen na półkach zostanie bezwzględnie wykorzystany przez konkurencję. Handel wywiera dużą presję na dostawców, którzy wciąż pracują na wyższych marżach.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 4

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~A-Z brand 1 7 miesięcy temu

    Zaskakująco mało danych jak na tak śmiało postawione tezy. Na podstawie tego, że firmy testują, próbują, wprowadzają nowości, nie można jeszcze stwierdzić jak będzie wyglądał układ sił na rynku.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony