REKLAMAKORAL - Baner Główny - Rożek Duo (19-24.05.2019)

(fot. mat. prasowe Tesco)

Zakładowa Solidarność w Tesco Polska wzywa pracodawcę do odstąpienia od zmian dotyczących dyżurów w sklepach, pełnionych przez specjalistów. Zdaniem związkowców, pracownicy zatrudnieni na tych stanowiskach będą zmuszani do zastępowania kierowników i działania w imieniu pracodawcy, do czego nie mają uprawnień i nie są za to wynagradzani.

REKLAMAKongres Rynku FMCG - Belka w artykułach (kwiecień - maj 2019)

Organizacja zakładowa NSZZ Solidarność Tesco Polska, wystosowała pismo do zarządu spółki, w którym wzywa pracodawcę do odstąpienia od wdrożenia zmian w zakresie dyżurów (tzw. duty) pełnionych przez specjalistów w sklepach. Specjaliści są pracownikami podstawowymi, którzy mają uprawnienia do wykonywania niektórych czynności pomocniczych z zakresu kompetencji kierowników sklepów. Nie należą jednak do kadry kierowniczej. Zdaniem związkowców, wprowadzenie planowanych zmian w organizacji dyżurów spowoduje, że będą oni zmuszeni faktycznie zastępować kierowników i ponosić odpowiedzialność, do czego nie mają uprawnień ani kompetencji. Nie są też za to wynagradzani.

„Wprowadzone zmiany realizowane są z naruszeniem przepisów prawa pracy. Zlecone czynności wykraczają poza umówiony rodzaj pracy. Nie nastąpiło żadne zdarzenie prawne, które sankcjonowałoby zaistniałe zmiany w sposób zgodny z przepisami prawa pracy. Jednostronne wprowadzenie zmian przez pracodawcę, dla swej poprawności wymaga, żeby mieściło się w zakresie umówionego rodzaju pracy. Tak nie jest w przedmiotowym stanie faktycznym, w zakresie pracowników, którzy mają wykonywać pracę polegającą na pełnieniu 8-godzinnych dyżurów w sklepach (zmiana pierwsza lub druga), które wiążą się z odpowiedzialnością dot. kadry zarządzającej.” – argumentują związkowcy z Solidarności w Tesco.

Przedstawiciele związku zwracają uwagę zarządu Tesco, że specjaliści są pracownikami podstawowymi i nie posiadają uprawnień do działania w imieniu Pracodawcy. Podkreślają też, że nie wszyscy pracownicy, którzy mają świadczyć pracę polegającą na pełnieniu dyżurów, przeszli stosowne szkolenia BHP oraz badania lekarskie. Ponadto nie wszyscy ci pracownicy odbyli szkolenia ppoż i szkolenia z udzielania pierwszej pomocy.

„Wskazujemy, że świadczenie dodatkowej, rodzajowo odmiennej pracy od umówionej, może stanowić o powstaniu po stronie pracownika roszczenia o dodatkowe wynagrodzenie za świadczoną pracę w tym zakresie. Brak wypłaty takiego dodatkowego wynagrodzenia może stanowić po Państwa stronie o nieprawidłowym naliczaniu i wypłacaniu wynagrodzenia.” – podsumowują swój list związkowcy z zakładowej Solidarności.

Z wyjaśnień przedstawicieli związków wynika, że w ramach oszczędności pracodawca likwiduje miejsca pracy i zwalnia zbyt dużo osób pełniących funkcje kierownicze. W sytuacji np. absencji chorobowej osoby z kierownictwa danej placówki nie ma kto tej osoby zastąpić. W związku z tym plan dyżurów układany jest w taki sposób, by specjaliści – którzy mają pełnić tylko funkcję wspierającą kierowników, a nie mają ich pełnych uprawnień – pełnili de facto funkcje kierownicze przez całą zmianę, wykonując czynności, do których nie mają uprawnień i ponosząc odpowiedzialność wykraczającą poza zakres ich obowiązków.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 10

  • 5
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 3
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (7)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Tymek 7 2 miesiące temuocena: 100% 

    Niech Pan Sikora nie kłamie.Wielokrotnie miałam dyżur a przeszkolenia nie mam i żaden specjalista na moim sklepie nie ma ".Tylko w szczególnych, wyjątkowych sytuacjach (np. nagła, nieprzewidziana nieobecność w wyniku wypadku losowego "a te szczególne sytuacje to takie że wszyscy kierownicy wolą mieć ranne zmiany więc popołudniowe dyżury wciska się specjalistą. Menager może i jest odpowiedzialny za sklep tyle że go fizycznie na nim nie ma.Dla prasy zawsze się wymyśla elokfentne bajki żeby dobrze to wyglądało.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Monika555 6 2 miesiące temu

    U mnie w sklepie z 5 kierowników handlowych po zwolnieniach zostało 2. Ktoś musi te dyżury brać. Tesco rakiem, powoli wycofuje się z Polski

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Dzambodzet 5 2 miesiące temu

    Ja na waszym miejscu zmienił bym pracę na lepsze i lepiej płatna pracowałem w cerrfour i już tam nie robię doszedłem z dnia na dzień i jest 1000 razy lepiej

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Bez sil 4 2 miesiące temu

    Nic nowego sama jestem pracownikiem w tym zakladzie i wiem jak wyglada praca jedna osoba na pol sklepu i jeszcze pretensje ze za malo zrobione rece opadaja

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Ala 3 2 miesiące temu

    Ja tez nie dostaje dodatkowych pieniedzy a pracuje na dwoch dzialach w tesco. Dzial handlowy i kasy...robota musi byc zrobiona a klient skasowany

    oceń komentarz
  • ~fan Mazgaja 2 2 miesiące temuocena: 50% 

    270 łamiesz prawo swoją drogą zadziwiają mnie tacy ludzie. nie dostajesz kasy za to a i tak to robisz? ku chwale kogo i czego?

    oceń komentarz
  • ~270 1 3 miesiące temuocena: 67% 

    Jestem specjalistą w Tesco i pełnię dyżury bo mam to narzucone odgórnie a dodatkowego wynagrodzenia nie dostaję

    oceń komentarz
do góry strony