REKLAMAKORAL - SORBET - Baner Główny (22-28.05.2020)
Wielkanoc jest bardzo dobrym okresem dla chrzanów i majonezów. W przypadku niektórych producentów ich sprzedaż rosła do tej pory przed świętami nawet kilkakrotnie. Czy teraz będzie podobnie?
REKLAMAPPH 2020 - PROMOCJA 25% - Belka w artykułach (kwiecień - maj 2020)

Majonezy odczuły w ostatnim czasie spowolnienie sprzedaży. W 2012 roku wielkość kategorii osiągnęła 51 mln litrów, zaś jej wartość – 609 mln zł (źródło: Nestlé Polska za Nielsenem, grudzień 2011­‑listopad 2012). Rynek ten charakteryzuje się dużym stopniem dojrzałości i penetracji – majonez obecny jest w około 94 proc. gospodarstw domowych. – W tym roku możemy spodziewać się spowolnienia tempa wzrostu, jednak i tak sprzedaż zwiększy się o kilka procent – przewiduje Mirosława Kulczyńska, kierownik grupy produktów sosy zimne w firmie Nestlé Polska (Majonez Dekoracyjny Winiary).

Kryzysoodporne

Również inni producenci optymistycznie patrzą w przyszłość. – Rynek spożywczy charakteryzuje się dużo większą odpornością na kryzys, niż inne obszary handlu – uważa Jerzy Misiak, prezes WSP „Społem”, producenta Majonezu Kieleckiego. Jego zdaniem coraz większe znaczenie będą mieć produkty niestandardowe, takie jak m.in. majonezy organiczne (bio), light, wzbogacone o dodatkowe wartości odżywcze. Misiak prognozuje, że w najbliższych latach tego rodzaju żywność podbije rynek FMCG. Już dziś wiele sieci handlowych zwraca się do WSP „Społem” z zapytaniami o podobne wyroby. Dlatego producent Majonezu Kieleckiego w lutym wprowadzi na sklepowe półki serię sosów mokrych z oznakowaniem bio.

Okres przedświąteczny jest na tyle atrakcyjny pod względem sprzedaży, że pojawiają się wtedy produkty z serii limitowanych. W ten sposób w 2012 roku została poszerzona oferta marki Krakus z portfolio firmy Agros­‑Nova. Najpierw o majonez sprzedawany testowo przed świętami wielkanocnymi, a następnie o chrzan, który został tak dobrze przyjęty przez konsumentów, że pojawi się w sklepach również przed tegoroczną Wielkanocą. – Krakus jest jedną z najpopularniejszych marek w kategorii marynat oraz koncentratów zup, dlatego uznaliśmy, że „zmieści” w sobie również taki asortyment – mówi Katarzyna Berek, kierownik marki w spółce Agros­‑Nova Brands.
Chrzan Krakus trafi do regularnej oferty sklepów, będzie go można także znaleźć w specjalnych, „świątecznych” strefach sprzedaży wśród innych produktów marki, takich jak ogórki, koncentrat barszczu, żurek i marynaty.

Chrzany jak zwykle w górę

Dla producentów, którzy mają chrzan w regularnej ofercie, Wielkanoc jest czasem żniw. W tym okresie wzrosty sprzedaży sięgają kilkudziesięciu procent, a kilka przedświątecznych tygodni odpowiada za blisko 40 proc. sprzedaży całorocznej. Marta Klęka­‑Nowa z firmy Prymat, producenta chrzanów Smak, podobnych wyników spodziewa się również w bieżącym roku. – Chrzany należą do obowiązkowych zakupów wielkanocnych, dlatego sytuacja ekonomiczna nie powinna mieć wpływu na ich sprzedaż – uważa przedstawicielka Prymatu. Mówi, że konsumenci przed świętami poszukują przede wszystkim tradycyjnego chrzanu tartego, który wtedy chętnie kupowany jest również w większych słoikach. Lepiej sprzedają się w tym okresie również wersje smakowe: chrzan śmietankowy, żurawinowy, krem chrzanowy, a także ćwikła z chrzanem.

Do świątecznych dań konsumenci z roku na rok coraz chętniej stosują nie tylko klasyczne  majonezy i chrzany, ale również sosy stołowe, których popularność szybko się zwiększa – w 2012 roku segment ten zanotował wzrost ilościowy o blisko 8,5 proc., przy nieznacznie wyższym wzroście wartościowym – o ponad 9,5 proc. (źródło: Nestlé Polska za Nielsenem, grudzień 2011­‑listopad 2012). W okresie przedświątecznym konsumenci wybierają przede wszystkim sosy chrzanowe, tatarskie i czosnkowe.

Konsument patrzy na markę

Najmniej spektakularne wzrosty przedświątecznej sprzedaży dotyczą musztard. Część producentów wskazuje na delikatne wzrosty, ale bardziej znaczące są różnice w wyborach konsumentów. Zdecydowanie chętniej kupowane są wtedy musztardy w słoiczkach, np. delikatesowa czy sarepska, a także produkty markowe i premium.
Ilościowa sprzedaż musztard w Polsce wynosi 38,4 ton i w ostatnim roku wzrosła o około 1 proc. Udział marek własnych w rynku jest dość wysoki, ale produkty markowe są mocno rozpoznawalne.

Katarzyna Chorąży

Wiadomości Handlowe, Nr 3 (123) Marzec 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony