REKLAMAPOLOmarket - baner główny (21.02.-22.03.2020)

HANDEL I DYSTRYBUCJA

 

23 stycznia 2020, 11:47

Delikatesy Zagłoba w Tomaszowie Maz., źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych

Delikatesy Zagłoba w Tomaszowie Maz., źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych (fot. Konrad Kaszuba)

W grudniu 2019 roku sprzedaż detaliczna w cenach stałych była wyższa niż przed rokiem o 5,7 proc. W porównaniu z listopadem 2019 r. wzrosła ona  o 14,1 proc. W okresie od stycznia do grudnia 2019 sprzedaż detaliczna urosła o 5,4 proc. Spadek sprzedaży wykazały za to przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi – wynika z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny.

REKLAMAPREMIUM ROSA - Belka w artykułach - 19.02. - 04.03

GUS informuje, że pośród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” wyższy wzrost w grudniu 2019 r. zanotowano w sklepach niewyspecjalizowanych (o 10,6 proc. wobec wzrostu o 5,1 proc. przed rokiem).

Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” największy roczny wzrost odnotowano w grupie: meble, rtv, agd (o 13,6 proc.). Z kolei farmaceutyki i kosmetyki wykazały wzrost na poziomie 6,6 proc.

Spadek sprzedaży wykazały natomiast przedsiębiorstwa handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi  (o 0,2 proc.).

Z kolei w porównaniu z listopadem 2019, najszybszy wzrost notowały takie kategorie jak: prasa i książki oraz żywność, napoje i wyroby tytoniowe oraz tekstylia, odzież i obouwie. Miało to jednak związek z okresem świątecznym. 

Rząd oczekuje, że w styczniu 2020 roku tempo wzrostu sprzedaży detalicznej przekroczy 5 proc. (r/r). Ze względu na efekt wysokiej bazy oczekujemy wolniejszych wzrostów w kategoriach „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” oraz „meble, rtv, agd”.

Źródło: GUS

Analitycy banku PKO BP przekonują, że lepszy odczyt za grudzień nie oznacza końca okresu słabszych odczytów sprzedaży detalicznej, który obserwujemy w ostatnich miesiącach.

– „Zejście” koniunktury konsumenckiej z rekordowych poziomów odnotowanych w trakcie 2019 jest zbieżne z oczekiwanym przez nas wyhamowaniem konsumpcji, która - w ujęciu realnym - będzie także pod presją rosnącej inflacji. Warto również odnotować wzrost obaw o przyszły poziom bezrobocia potwierdzający zmianę fazy cyklu – piszą eksperci.

Zwracają oni także uwagę na to, że fundamenty do wzrostu sprzedaży nie są już tak silne jak w zeszłym roku. W 2020 roku dalsze rozszerzenie zakazu handlu w niedziele będzie dodatkowo ograniczało dynamikę sprzedaży detalicznej. Analitycy PKO podkreślają, że dodatkowym czynnikiem ograniczającym sprzedaż jest możliwy wzrost stopy oszczędności, sugerowany przez wzrost sprzedaży obligacji detalicznych w końcu ubiegłego roku.

W podobnym tonie wypowiadają się analitycy banku Credit Agricole. - Dalsze pogorszenie nastrojów gospodarstw domowych odnotowane w styczniu oraz spowolnienie wzrostu realnego funduszu płac w IV kw. 2019 r. do najniższego poziomu od IV kw. 2015 r. stanowi wsparcie dla naszego scenariusza spowolnienia wzrostu spożycia prywatnego w kolejnych kwartałach - mówi Krystian Jaworski, starszy ekonomista Credit Agricole. 

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony