REKLAMAFord - Banner Główny

(materiały prasowe)

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się we wrześniu w cenach bieżących o 5,3 proc. r/r wobec wzrostu o 6 proc. w sierpniu, co było znacząco poniżej naszej prognozy (8,2 proc.) i konsensusu rynkowego (8,0 proc.). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych obniżyła się we wrześniu do 4,3 proc. r/r wobec 4,4 proc. w sierpniu.

REKLAMAVITAKRAFT - VITA NATURE - BELKA W ARTYKUŁACH (15-30.11.2019)

Silny spadek rocznej dynamiki sprzedaży detalicznej we wrześniu nastąpił mimo efektu statystycznego w postaci korzystnej różnicy w liczbie dni roboczych (w sierpniu br. liczba dni roboczych była o 1 mniejsza niż w 2018 r., podczas gdy we wrześniu br. była ona o 1 większa niż przed rokiem), a także efektu niskiej bazy sprzed roku w kategorii „pojazdy samochodowe, motocykle, części”.

W strukturze wrześniowej sprzedaży detalicznej na szczególną uwagę zasługuje silny spadek sprzedaży żywności w sklepach wyspecjalizowanych. W ujęciu nominalnym sprzedaż w tej kategorii spadła o 8,5 proc. m/m, co było najsilniejszym spadkiem odnotowanym we wrześniu w historii danych.

Spadek liczony w cenach stałych był zbliżony (8,3 proc. m/m), co wskazuje na znaczące zmniejszenie popytu na produkty żywnościowe we wrześniu. W efekcie, roczna dynamika sprzedaży żywności w cenach stałych obniżyła się we wrześniu do -2,9 proc. r/r wobec 1,5 proc. w sierpniu, co oddziaływało w kierunku spadku dynamiki sprzedaży detalicznej ogółem o ok. 1,1 pkt. proc.

Zdaniem analityków Credit Agricole Bank Polska czynnikiem, który mógł przyczynić się do znaczącego ograniczenia popytu na żywność we wrześniu, był silny skumulowany wzrost cen niektórych towarów żywnościowych (głównie mięsa i warzyw), odnotowany w ostatnich kwartałach. - Wsparciem dla tej hipotezy jest odnotowany we wrześniu znaczący spadek sprzedaży w niewyspecjalizowanych sklepach (o 8,6 proc. m/m w ujęciu nominalnym), co sugeruje brak wyraźnego zwiększenia sprzedaży w sklepach wielkopowierzchniowych kosztem sprzedaży w sklepach wyspecjalizowanych. Weryfikację hipotezy o negatywnym wpływie rosnących cen żywności na jej sprzedaż umożliwią dane o sprzedaży detalicznej w IV kw. – komentuje Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska S.A.

Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” większy niż przeciętny wzrost we wrześniu 2019 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. (w cenach stałych) zaobserwowano w jednostkach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 10,7 proc. wobec spadku o 4,3 proc. przed rokiem) oraz w przedsiębiorstwach prowadzących pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach, czyli dyskontach oraz super- i hipermarketach o 7,4 proc., wobec wzrostu o 4,5 proc. przed rokiem.

Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” wysoki wzrost wykazały podmioty z grup: „meble, rtv, agd” (o 11,3 proc.), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 10,9 proc.), „tekstylia, odzież, obuwie” (o 9,1 proc.).

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony