REKLAMAHELIO - Baner Główny - MASY (11-17.11.2019)
(zdj. ilustracyjne)

(zdj. ilustracyjne) (fot. mat. prasowe Polomarket)

W 2018 r. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących zrealizowana przez przedsiębiorstwa handlowe i niehandlowe wyniosła 862,1 mld zł i była o 6,4 proc. wyższa niż przed rokiem. W punktach sprzedaży detalicznej wartość sprzedanych towarów wyniosła 819,5 mld zł, co oznacza wzrost o 6,2 proc. – dane GUS.

REKLAMAStoisko mięsne - belka w artykuła (14.11.-31.12.2019)

Według najnowszych wyliczeń GUS, wartość sprzedaży żywności i napojów bezalkoholowych wyniosła w 2018 r. 185,4 mld zł, co oznacza wzrost o 2,8 proc. Wartość sprzedanych napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych to 62,0 mld zł (wzrost o 5,2 proc.), a towarów nieżywnościowych – 572,1 mld zł (wzrost o 7,5 proc.).

Udział sprzedaży detalicznej zrealizowanej w 2018 r. przez podmioty gospodarcze o liczbie pracujących 50 i więcej osób wyniósł 53,9 proc., przez podmioty o liczbie pracujących do 9 osób – 27,4 proc., a przez przedsiębiorstwa o liczbie pracujących od 10 do 49 osób – 18,7 proc. Od 2010 r. firmy zatrudniające 50 lub więcej pracowników zwiększyły udziały w rynku detalicznym z 49,7 proc. do 53,9 proc.

Sprzedaż w przedsiębiorstwach handlowych, liczona w cenach bieżących, wyniosła 86,5 proc. wartości sprzedaży detalicznej ogółem i jej udział był o 0,6 p. proc. niższy niż przed rokiem. Pozostała sprzedaż była realizowana przez przedsiębiorstwa, których podstawowym rodzajem działalności nie był handel, lecz np. produkcja czy gastronomia.

W 2018 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych zrealizowana przez przedsiębiorstwa handlowe i niehandlowe była o 4,6 proc. wyższa niż przed rokiem, wobec wzrostu o 5,5 proc. w 2017 r. Najwyższy wzrost odnotowano w sprzedaży towarów nieżywnościowych (o 6,0 proc.). Zaobserwowano również wzrost sprzedaży napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 3,6 proc.) oraz żywności i napojów bezalkoholowych (o 0,2 proc.).

W placówkach gastronomicznych sprzedaż detaliczna wyniosła 42,6 mld zł (wzrost o 10,3 proc.). Sprzedaż detaliczna towarów i wyrobów własnych w placówkach gastronomicznych była o 7,0 proc. wyższa niż w 2017 r.

Według definicji GUS, sprzedaż detaliczna towarów, łącznie z podatkiem VAT, to sprzedaż towarów własnych i komisowych (nowych i używanych) w punktach sprzedaży detalicznej, placówkach gastronomicznych oraz innych punktach sprzedaży (np. składy, magazyny) w ilościach wskazujących na zakup dla potrzeb indywidualnych nabywców.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony