REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny (31.10 - 24.11.2019)

(materiały własne)

Zgodnie z opublikowanymi wczoraj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w maju w cenach bieżących o 7,3 proc. r/r wobec wzrostu o 13,6 proc. w kwietniu, co było poniżej konsensusu rynkowego (8,3 proc.). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych zmniejszyła się w maju do 5,6 proc. wobec 11,9 proc. w kwietniu.

REKLAMAStoisko mięsne - belka w artykuła (14.11.-31.12.2019)

Silne wyhamowanie wzrostu realnej dynamiki sprzedaży detalicznej wynikało przede wszystkim z niższej dynamiki sprzedaży w kategoriach "żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (0,9 proc. r/r w maju wobec 18,2 proc. w kwietniu) oraz "sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (9,1 proc. wobec 20,7 proc.).

Zdaniem ekspertów Credit Agricole Bank Polska obniżenie dynamiki sprzedaży detalicznej w tych kategoriach wynikało z różnego układu świąt Wielkiejnocy w latach 2018-2019. - Przesunięcie terminu świąt oddziaływało w kierunku znaczącego wzrostu rocznej dynamiki sprzedaży detalicznej w kwietniu br. i jej wyraźnego spadku w maju. Ponadto, w kierunku zmniejszenia dynamiki sprzedaży detalicznej w maju oddziaływał spadek sprzedaży w kategorii "włókno, odzież, obuwie”. W związku z wyjątkowo chłodnym majem zakupy odzieży i obuwia z kolekcji letniej nastąpiły w br. późnej niż zazwyczaj – wskazuje Krystian Jaworski, starszy ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

I dodaje: - Uważamy, że sprzedaż detaliczna ogółem w maju mogła być również osłabiona przez efekt „długiego weekendu”. Układ dni świątecznych w maju br. sprzyjał dłuższym urlopom, co najprawdopodobniej ograniczyło obroty w handlu detalicznym. Niedoszacowanie tego efektu mogło odpowiadać za ukształtowanie się majowej dynamiki sprzedaży detalicznej poniżej prognoz.

Zdaniem Krystiana Jaworskiego dynamika sprzedaży detalicznej w maju ukształtowała się zgodnie ze średniookresowym trendem (po wyłączeniu zaburzeń związanych ze świętami Wielkanocnymi). - W najbliższych miesiącach oczekujemy utrzymania się wysokiego tempa wzrostu sprzedaży detalicznej wspieranego przez bardzo dobrą sytuację na rynku pracy, optymizm konsumentów oraz wypłaty transferów socjalnych. Dzisiejsze dane stanowią wsparcie dla naszej prognozy wzrostu konsumpcji w II kw. (5,0 proc. r/r wobec 3,9 proc. w I kw.) – podsumowuje analityk.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony