REKLAMAROS-SWEET - MORESO - Baner Główny (14-18 listopad 2018)

(Fotolia)

Globalna sprzedaż online produktów FMCG rośnie czterokrotnie szybciej niż sprzedaż offline, a w nadchodzących latach na rynkach europejskich prognozowany jest duży wzrost e-commerce w sektorze FMCG. Wzrost jest spodziewany ze względu na dynamikę życia zawodowego i prywatnego, rosnące zatłoczenie i coraz większą popularność trendu convenience. Tak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Nielsen. Analitycy szacują, że od 2017 r. udział Polski w sprzedaży FMCG ogółem wzrośnie z niecałego 1 proc. do 1,9 proc. w 2022 r.

Raport Nielsena „Future Opportunities in FMCG e-commerce”, który analizuje obecne czynniki wzrostu handlu elektronicznego FMCG na 34 rynkach, podkreśla szybkie tempo w jakim handel elektroniczny FMCG będzie się rozwijał w nadchodzących latach (18,4 proc. CAGR rocznie) i szacuje, że do 2022 r. całkowita globalna sprzedaż wyniesie nawet 400 mld USD.

Oczekuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynki europejskie stworzą możliwości rozwoju dla FMCG online, przy czym ponad jedna czwarta konsumentów (26 proc.) już teraz korzysta z platform e-commerce do dostarczania produktów do domu.

W Europie Wielka Brytania jest liderem istotności sprzedaży online FMCG (6,3 proc.), tuż za nią plasuje się Francja (6,1 proc. FMCG sprzedawanych online), która od początku 2000 r. posiada ogólnokrajowy model e-commerce typu „click-and-collect", dzięki czemu e-commerce odniósł sukces pomimo niskiej gęstości zaludnienia w tym kraju. Szwajcaria, Włochy i Holandia zajmują piąte miejsce w pierwszej piątce rynków sprzedaży FMCG online (odpowiednio 1,8 proc., 1,7 proc. i 1,5 proc.) w Europie Zachodniej. Inne rynki zachodnioeuropejskie objęte raportem to Belgia, Hiszpania, Niemcy i Portugalia.

Raport Nielsena identyfikuje niektóre z kluczowych i przyszłych czynników wzrostu handlu elektronicznego FMCG, w tym podstawowe czynniki wzrostu, takie jak: PKB, penetracja rachunków bankowych, penetracja użytkowników internetu, penetracja smartfonów. Czynniki makroekonomiczne wzrostu, czyli: łatwość prowadzenia działalności gospodarczej, gęstość zaludnienia, niezawodność usług pocztowych. Jak również społeczne czynniki wzrostu, takie jak: zaufanie konsumenckie, nawyki związane z oszczędzaniem pieniędzy. A także czynniki wzrostu podaży: dojrzałość podmiotów handlu elektronicznego FMCG.

Na rynkach skandynawskich jeden na czterech konsumentów (25 proc.) jest skłonny kupować przez Internet celem zamówienia zakupów do domu, co wskazuje na duże perspektywy dla rozwoju e-commerce w FMCG. Norwegia słynie z wysokiej jakości usług publicznych i infrastruktury oraz postępowości. Ponadto, konsumenci są gotowi do przyjęcia nowych modeli online i istnieją możliwości rozwoju transgranicznego handlu elektronicznego z innymi rynkami nordyckimi, w szczególności w odniesieniu do specjalistycznych kategorii i produktów. Nielsen szacuje, że udział handlu elektronicznego Norwegii w całkowitej sprzedaży FMCG w 2017 r. (1 proc.) wzrośnie do 2,2 proc. (678 mln USD) do 2022 r. Inne rynki skandynawskie objęte raportem to Szwecja i Dania.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Karol 1 22 dni temuocena: 100% 

    Bardzo dobre podsumowanie perspektyw rozwoju e-commerce na rynku FMCG. Co ważne dotyczyć to będzie na pewno zarówno detalu jak i hurtu. "Opłacalność elektronicznego handlu FMCG leży zaś w gotowości wszystkich graczy do podejmowania zintegrowanych akcji we wszystkich kanałach dystrybucji dzięki odpowiedniej kulturze organizacyjnej, wprowadzonym procesom omnichannel oraz testom nowych technologii"

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony