REKLAMAPszczółka - Baner Główny - Jogusie  (maj 2018)

(fot. pxhere.com, CC0)

Seniorzy wciąż nie są grupą klientów, do których sieci handlowe chcą dotrzeć ze swoim przekazem w pierwszej kolejności. To błąd, bo choć nie dysponują oni znaczącym dochodem rozporządzalnym, jest ich naprawdę wielu.

REKLAMAKORAL - belka w artykułach - Bracia Koral (Smaki dzieciństwa_v2) -  24 - 31 maj 2018

Jak wynika z oficjalnych danych Głównego Urzędu Statystycznego za 2016 rok (najbardziej aktualne dane), w połowie polskich gospodarstw domowych zamieszkuje chociaż jeden senior. Osoby na emeryturze prowadzą aż 3,9 mln gospodarstw domowych i ta liczba stale rośnie. W Polsce żyje około 9 mln emerytów. Oznacza to, że ich roczny dochód rozporządzalny wynosi około 13,5 mld zł (nieco mniej niż roczne przychody Lidla w naszym kraju), a wydatki na zakupy sięgają 4 mld zł.

Seniorzy jako klienci

„Srebrnowłosi” nie są najbardziej imponującą grupą konsumencką, ale wyróżniają ich pożądane zachowania. Po pierwsze, w odróżnieniu od „młodych” gospodarstw domowych dochody i wydatki emerytów są dość stabilne. Mamy więc pokaźną grupę klientów, którzy płacą gotówką. Równie ważne jak niskie ceny jest dla nich przyjazne podejście personelu.

Handel wciąż nie wykorzystuje tego potencjału. Dlaczego? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wśród detalistów żywy jest stereotyp emeryta jako osoby biednej, której po zapłaceniu rachunków i zakupach w aptece nie zostaje zbyt wiele pieniędzy do wydania w sklepie. Nic bardziej mylnego – seniorzy są coraz lepiej wykształceni i coraz bardziej świadomi swoich potrzeb. Osoby starsze są również bardziej niż kiedyś aktywne społecznie, kulturalnie, a nawet fizycznie.

Niełatwo do nich dotrzeć

Przyciągnięcie „srebrnowłosego” do sklepu nie jest jednak łatwym zadaniem. Jak tłumaczy Elżbieta Ostrowska, przewodnicząca zarządu głównego Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów, seniorami są zarówno ludzie wciąż aktywni zawodowo, jak i przebywające na emeryturze osoby w złym stanie zdrowia. Oprócz tego należy wziąć pod uwagę miejsce zamieszkania i poziom wykształcenia. Możemy wyróżnić trzy podstawowe grupy seniorów. Pierwsza z nich to najmłodsi emeryci – osoby stosunkowo dobrze odnajdujące się na rynku, lepiej wykształcone, obyte z nowymi technologiami i znające swoje prawa konsumenckie. To właśnie oni z chęcią zapłacą kartą, a także zapoznają się z nowościami na sklepowej półce. Drugą grupą seniorów są osoby, które większość wydatków przeznaczają na potrzeby zdrowotne i opiekuńcze. Nie są już tak aktywne, a także w większym stopniu od pierwszej grupy przestały być czynne zawodowo. Trzecia i największa liczebnie grupa to tradycyjni seniorzy, którzy boją się nowinek technologicznych i produktowych. Nie rozumieją, co to są kody QR i na czym polegają aplikacje mobilne. Zamiast kart lojalnościowych wolą bezpośredni kontakt z ekspedientką lub sprzedawczynią, która doradzi im, co wybrać.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"