REKLAMAPRIM (KABANOS) - Baner Główny (03-16 kwietnia 2020)
CH Teofil w łodzi, os. Teofilów, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych

CH Teofil w łodzi, os. Teofilów, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych (fot. Konrad Kaszuba)

Analitycy rynku detalicznego w Polsce zwracają uwagę na strukturalne problemy małych i średnich centrów handlowych. Zakaz handlu w niedziele je pogłębia, ale nie jest ich jedyną przyczyną. Zdaniem ekspertów, galopujące koszty operacyjne mogą być równie częstą przyczyną zamknięć lokali, co spadek obrotów – relacjonuje Business Insider Polska.

REKLAMAPPH 2020 - PROMOCJA 25% - Belka w artykułach (kwiecień - maj 2020)

Według analityków Retail Institute, spada odwiedzalność bardzo małych i małych centrów handlowych, a centra średniej wielkości notują silne fluktuacje. Tylko duże galerie handlowe notują stabilne wzrosty, na średnim poziomie ok. 1,9 proc.

Co prawda obroty najemców powierzchni handlowej w przebadanych przez Retail Institute 130 centrach handlowych wzrosły w ostatnich 11 miesiącach 2019 r. o 1,9 proc. rok do roku, ale inflacja w grudniu wyniosła już 3,4 proc. Zatem realnie sprzedaż maleje. Jedną z przyczyn jest zakaz handlu w niedziele, czyli utrata bezcennego z punktu widzenia detalistów działających w galeriach handlowych dnia tygodnia.

Co prawda największe i najsilniejsze galerie handlowe notują w ostatnim czasie wzrost odwiedzalności i obrotów, to niekoniecznie przekładają się one na dobre wyniki detalistów. Skrócenie handlowego tygodnia powoduje bowiem, że wskaźnik OCR (Occupancy Cost Ratio – oblicza się go, dzieląc zsumowane składniki kosztowe wynikające z najmu powierzchni handlowej przez obroty) zbliża się do górnej granicy rentowności. W przypadku większości sieci powinien wynosić 12-15 proc., a obecnie średnia z listopada, zbadana przez Retail Institue, wynosi 14,2 proc. Alarm już się włącza.

Spadek obrotów detalistów działających w centrach handlowych ma jednak głębsze przyczyny. Zmieniają się nawyki zakupowe konsumentów – rośnie ich świadomość ekologiczna, co powoduje m.in. zmniejszony popyt na odzież i inne artykuły przemysłowe. Rosną też koszty operacyjne, przede wszystkim koszty płacowe, czynsze i koszty rozwoju e-commerce.

Czytaj więcej na stronie businessinsider.com

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (2)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Aaa 2 miesiąc temu

    Teofil ma się dobrze. Skąd to zdjęcie? Reporterzy WH są z Łodzi? W Warszawskiej nie ma upadających?

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Janusz 1 2 miesiące temuocena: 100% 

    Przez zamknięte Niedziele, podziękować tylko ty którzy głosowali na PiS i Przewodniczącemu Solidarności Dudzie

    oceń komentarz
REKLAMA
do góry strony