REKLAMASMOLAR (GSK) - baner główny
Światowa rynek detaliczny żywności będzie rósł w tempie ponad 6% rocznie

Światowa rynek detaliczny żywności będzie rósł w tempie ponad 6% rocznie (fot. Pixabay CC0)

Zgodnie z najnowszymi szacunkami Persistent Market Research światowy rynek detalicznej sprzedaży artykułów spożywczych, szacowany w 2013 r. na ok. 5,64 biliona dolarów, w roku 2020 osiągnie wartość ponad 8,54 biliona dolarów. Oznacza to, że złożona stopa rocznego wzrostu CAGR w latach 2014-2020 wyniesie 6,1%.

REKLAMAFBKCH - Belka w artykułach

Dane z raportu Persistence Market Research “Global Market Study on Food Retail: Supermarkets/hypermarkets Segment To Witness Highest Growth by 2020,” wskazują na dynamiczny rozwój światowego detalu spożywczego. Rozrost globalnej populacji, zmieniające się preferencje konsumentów oraz rozwój gospodarek wschodzących to czynniki wpływające na koniunkturę w detalu spożywczym. Z danych amerykańskiej firmy badawczej wynika, że w skali globalnej do kategorii klasy średniej można będzie zaliczyć ok. 1,5 mld gospodarstw domowych, podczas gdy w 2012 r. było ich ok. 1,2 mld. Najszybszy wzrost w tym zakresie notują Chiny i Indie – w 2012 r. do klasy średniej zaliczało się tam odpowiednio 227 i 149 mln gospodarstw domowych.

Wzrost sprzedaży detalicznej żywności napędzał będzie także handel online. Zapracowani „średniacy” mają mało czasu na zakupy, coraz chętniej korzystają więc z możliwości zakupów z wykorzystaniem click&collect albo w internetowych sklepach spożywczych pure-play (działających wyłącznie w sieci).

Do czynników ograniczających rozwój detalu spożywczego można zaliczyć niedostateczną efektywność łańcucha dostaw w słabiej rozwiniętych gospodarkach. Czynnik ten będzie osłabiał tempo wzrostu rynku w stopniu średnim – dla perspektywy krótko- i średnioterminowej – oraz w stopniu niskim w perspektywie wieloletniej. W krajach rozwijających się następuje stopniowa poprawa infrastruktury transportowej, a swój udział w poprawie efektywności łańcucha dostaw mają też globalne koncerny spożywcze, coraz silniej obecne na tych rynkach.

Region Azji-Pacyfiku jest obecnie największym rynkiem detalicznej sprzedaży żywności. Rośnie tam dochód na głowę mieszkańca, poprawia się edukacja, zmniejsza się liczebność rodzin, postępuje też urbanizacja i westernizacja społeczeństw. Wszystkie te czynniki sprzyjają wzrostowi detalu spożywczego w tym regionie.

Drugim co do wielkości rynkiem jest Europa, gdzie funkcjonuje duża liczba sieci detalicznych, które oferują świeżą żywność i markowe produkty przetworzone. Następna jest Ameryka Północna, gdzie wzrost sprzedaży detalicznej stymulowany jest głównie przez trendy konsumenckie związane ze zdrowiem i wartościami odżywczymi żywności

Detal spożywczy można podzielić na cztery segmenty: supermarkety i hipermarkety; sklepy ogólnospożywcze i specjalistyczne; sklepy convenience oraz inne. Z raportu wynika, że największe udziały w rynku ma segment supermarketów i hipermarketów, który w 2013 r. odpowiadał za ok. 2,92 bln dolarów sprzedaży, a w 2020 r. ma osiągnąć przychody rzędu blisko 4,45 bln, co oznacza wzrost CAGR na poziomie 6,2%.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"