REKLAMADOBROWOLSCY - Syty Wilk - Baner Główny (17.02 - 01.03.2020)

HANDEL I DYSTRYBUCJA

Pomysł na sklep

 

3 lutego 2020, 08:55

(fot. wiadomoscihandlowe.pl/Łukasz Rawa)

Z prognoz PwC cytowanych przez "Rzeczpospolitą" wynika, że w minionym roku działało w Polsce 81,1 tys. punktów franczyzowych, a w tym roku tego rodzaju placówek przybędzie jeszcze ok. 2,1 tys. Prognoza na 2021 r. zakłada z kolei istnienie aż 84,8 tys. punktów franczyzowych.

REKLAMANutrend - Belka w artykułach - Baner nr 1 (28.01 - 29.02.2020)

Należy podkreślić, że powyższe dane obejmują nie tylko handel, w tym sklepy spożywcze, ale także gastronomię oraz franczyzę w obszarze usług. W dalszym ciągu jednak to retail odpowiada w największym stopniu za wzrosty na rynku franczyzowym.

W modelu franczyzowym rozwija się w Polsce m.in. największa sieć sklepów convenience, czyli Żabka, która niedawno przekroczyła granicę 6 tys. punktów. W ujęciu netto sieć urosła o ok. 600 placówek względem początku roku 2019.

Największym franczyzodawcą w handlu detalicznym FMCG jest jednak nie Żabka, lecz giełdowa Grupa Eurocash, czyli organizator takich sieci jak m.in. Delikatesy Centrum, Abc, Lewiatan, Euro Sklep, Groszek czy Gama - razem ok. 16 tys. placówek. Na drugim miejscu plasuje się Grupa Kapitałowa Specjał, która pod koniec minionego roku zrzeszała ponad 8,7 tys. sklepów franczyzowych, działających pod szyldami Nasz Sklep, Livio, Rabat Detal.

Żabce i jej 6 tys. sklepom przypada najniższy stopień podium, a na czwartym miejscu plasuje się Makro Cash & Carry rozwijające sieć Odido, liczącą ponad 2,5 tys. sklepów. Dalej przepaść jest gigantyczna. Kolejny w zestawieniu Carrefour zarządza bowiem siecią ok. 600 franczyzowych placówek Carrefour Express i Globi.

Warto zauważyć, że na franczyzę otworzył się także lider rynku FMCG w Polsce, Biedronka. Sieć należąca do Jeronimo Martins ma ok. 70 placówek partnerskich. Do niedawna rozwijała je po cichu, jednak pod koniec ubiegłego roku stworzyła wystandaryzowaną ofertę dla franczyzobiorców i liczy na to, że dzięki niej ekspansja w tym modelu - po latach zastoju - nabierze tempa. Franczyza ma pozwolić Biedronce na penetrację najmniejszych miejscowości, a nawet wsi.

Jak czytamy w "Rzeczpospolitej", rozwojowi franczyzy w Polsce będzie sprzyjał zakaz handlu w niedziele. Sklepy franczyzowe w niedzielę mogą być otwarte, jeśli za ladą stanie właściciel z rodziną. Jednak coraz większa liczba detalistów małoformatowych korzysta w niedziele z wyjątku przewidzianego dla placówek pocztowych. Czyni to już nie tylko Żabka, ale od niedawna również niektóre sklepy Abc i PGS-u (Top Market).

Dane PwC cytowane przez gazetę pokazują, że polski rynek franczyzy (nie tylko FMCG) rozwija się w tempie 4,2 proc. rocznie pod względem liczby nowych placówek. To nieco wolniej, niż w przypadku Wielkiej Brytanii (4,5 proc.) czy Austrii (5 proc.), nie mówiąc już o Czechach (aż 9,8 proc. rocznie). Jednak na tle całej europy jest to wynik przyzwoity.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 9

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 4
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (2)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~Gość. 2 12 dni temu

    Poczty zamknięte. A sklepy z pocztą otwarte.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~Mario69 1 13 dni temuocena: 100% 

    cos mi sie wydaje ze franczyza to swietny interes dla franczyzodawcy,Li tylko dla niego.

    oceń komentarz
do góry strony