20 lutego 2019
Piotr i Paweł znajduje się w postępowaniu sanacyjnym, które umożliwia tej polskiej sieci planowe przeprowadzenie procesu restrukturyzacji. Spółka zakończyła tym...
Zarówno polski eksport, jak i import artykułów rolno-spożywczych osiągnęły najwyższy poziom w historii. Rekordowa jest również nadwyżka w handlu...
Światowy lider działający na rynku produkcji i dostawy pizzy zapuszcza korzenia w rosyjskiej stolicy. W ciągu najbliższych pięciu lat chce otworzyć 100 restauracji. Większość...
19 lutego 2019
14 lutego 2019
13 lutego 2019
7 lutego 2019
Lokalny sklep osiedlowy kontra wielkopowierzchniowa galeria handlowa. Dwa różne światy? Niekoniecznie. Łączy je zasadnicza kwestia – pytanie: jak sprzedać więcej? Tu...
1 lutego 2019
21 stycznia 2019
Zakup mebli sklepowych to dla wielu detalistów nie lada wyzwanie. Regały muszą być idealnie dopasowane do rozmiarów sali sprzedaży, a nie można przecież ustawić...
11 lutego 2019
8 lutego 2019
Firma Inpost udostępniła klientom nową aplikację mobilną na telefony pracujące pod kontrolą systemów IOS i Android. W ramach aplikacji użytkownicy mogą skorzystać...
18 lutego 2019
12 lutego 2019
Lidl Polska po raz kolejny podnosi pensje swoim pracownikom, średnio o ok. 9,2 proc. Sieć stworzyła też ponad 700 nowych miejsc pracy – przede wszystkim na stanowiska...
PRZEMYSŁ I PRODUCENCI
Napoje i piwo
Raporty i analizy
10 lutego 2019, 13:00
wiadomoscihandlowe.pl
(materiały własne)
W ostatnim roku na rynku piwa zaszło wiele ważnych zmian. Wciąż pojawiały się nowe browary, a kupujący mogli wybierać spośród 853 nowości, jednocześnie doszło do konsolidacji na rynku producentów. Według Nielsena w 2018 r. na rynku działało 318 browarów, przy czym mówimy tutaj o sprzedaży detalicznej. Jest to o 43 więcej niż rok wcześniej.
Na taki wynik składa się coraz większa liczba dynamicznie rozwijających się małych browarów, ale również wycofywanie się graczy z rynku. Co ciekawe, wśród producentów, którzy opuścili nasz rynek są głównie ci zagraniczni. Wydarzeniem, które odbiło się dużym echem na rynku, było przejęcie przez Grupę Żywiec Browaru Namysłów. Obserwujemy również coraz większą profesjonalizację browarów, szczególnie tych, które rozpoczęły swoją działalność na początku piwnej rewolucji. Już w tym roku pojawią się piwa z nowego zakładu Browaru Pinta. Natomiast Doctor Brew wydzierżawił Browar Lwówek i ma wyłączone prawo do jego zakupu. Przykładów jest więcej, a często tak duże przedsięwzięcia są możliwe głównie dzięki przeprowadzanym z sukcesem akcjom crowdfundingowym. Polacy już nie tylko chcą pić piwo, ale również być częścią tej społeczności.
Piwo jest największą kategorią w koszyku spożywczym i w 2018 wygenerowało 16,7 mld złotych sprzedaży. W porównaniu do 2017 zanotowało rekordowy, wzrost na poziomie 7,1 proc.. Na pewno część tego zawdzięczamy wyjątkowo ładnej pogodzie i Mundialowi, jednocześnie sprzedaż w porównaniu do poprzedniego roku była wyższa w 11 z 12 miesięcy, co może napawać optymizmem na kolejny rok, bo nie tylko czynniki od nas niezależne mają znaczenie.
- Warto zwrócić uwagę, na to że w całym 2018 zmiana wolumenu sprzedaży była o połowę mniejsza i wynosiła 3,5 proc.. Świadczy to o tym, że Polacy kupują coraz droższe piwo. Z jednej strony składa się na to wzrost średniej ceny najbardziej popularnych wariantów, z drugiej rozwój piwnych specjalności – podkreśla Edyta Prokopiuk, konsultant Nielsena.
Piwa kraftowe rosną
Browary kraftowe od lat przecierają piwne szlaki, poprzez wprowadzanie nowości, często inspirowanych trendami ze Stanów Zjednoczonych, ale również promując nieliczne lokalne style piwne. Ważną rolę, tak jak w coraz liczniejszych obszarach, odgrywają influencerzy oraz piwni eksperci. W styczniu tego roku już po raz trzeci odbyło się święto porteru bałtyckiego.
- Segment porterów i stoutów w 2018 urósł o 16,9 proc. i wygenerował 66 mln złotych. Na uwagę zasługują piwa w stylu Pale Ale, włączamy tutaj między innymi American i Indian Pale Ale, które stanowiąc 0,7 proc. rynku odpowiadały za aż 4,9 proc. wzrostu sprzedaży całej kategorii – dodaje Prokopiuk.
W 2018 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupa Kapitałowa Żywiec wzrosły o 5 proc. i
Grupa Żywiec spodziewa się, że w 2019 roku sprzedaż piwa w Polsce nieznacznie spadnie.
Poleć innym
Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zdjęć: 44
15 lutego 2019
zdjęć: 13
zdjęć: 35
zdjęć: 8
6 lutego 2019
zdjęć: 10
29 stycznia 2019
17 grudnia 2018
13 grudnia 2018
Na portalu wiadomoscihandlowe.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.