REKLAMAKORAL - Baner Główny - Świderek (25-31.03.2019)
Detaliści intensywnie pracują nad tym, by ich działy świeżej żywności wyróżniały się od konkurencji

Detaliści intensywnie pracują nad tym, by ich działy świeżej żywności wyróżniały się od konkurencji (materiały prasowe / Piotr i Paweł)

Świeża żywność stała się głównym motorem wzrostu sprzedaży w sieciach detalicznych. Najważniejszą kategorią w tym dziale stają się owoce i warzywa. Jednak detalistom coraz trudniej wyróżnić się od konkurencji na tym polu – wynika z raportu „Surprise in store”, Fruit Logistica Trend Report 2019.

REKLAMATargi w Krakowie - Belka w artykułach (marzec)

Niemal na całym świecie świeża żywność zaczęła odgrywać kluczową rolę w detalu. Minęły już dni, gdy na wzrost sprzedaży wpływało zwiększanie powierzchni sklepów czy podnoszenie udziału promocji w całości oferty. Na dojrzałych rynkach rozmiary sklepów sięgnęły naturalnych granic. Z kolei promocje osiągnęły taki poziom, że kanibalizują pozostałą sprzedaż. W konsekwencji detaliści doszli do wniosku, że większe znaczenie ma obecnie oferta świeżej żywności.

Jednak zwiększanie sprzedaży w tym obszarze nie jest łatwe. Z jednej strony dyskonty wywierają presję cenową, zabierając rynek innym detalistom. Z drugiej strony rośnie sprzedaż żywności online.

Nie jest łatwe także wyróżnianie się spośród konkurencji jakością produktów. Staje się to coraz trudniejsze na wszystkich przebadanych rynkach. Na przykład w Niemczech, gdzie w 2012 r. ok. 68 proc. konsumentów dostrzegało duże różnice w jakości świeżych produktów w poszczególnych sieciach, w 2018 r. ten odsetek spadł do zaledwie 31 proc.

Wiąże się to z postępującą konsolidacją rynku, Słabsi gracze są z niego wypychani, a ci, którzy pozostają w grze, podejmują coraz bardziej wyszukane działania, aby zapewnić najwyższą jakość produktów. Podczas gdy na mniej skonsolidowanych rynkach, takich jak Rosja, wciąż aż 54 proc.konsumentów widzi wyraźne różnice w jakości produktów w poszczególnych sieciach, w Hiszpanii ten odsetek sięga 40 proc., a w pozostałych krajach jest niższy. W Polsce ten wskaźnik wynosi 39 proc., w Holandii zaledwie 19 proc.

Detaliści mają pewien dylemat. Podczas gdy działy fresh stają się coraz ważniejszym czynnikiem przyciągającym klientów, a jakość świeżych produktów wciąż pozostaje głównym motorem wzrostów sprzedaży, to z drugiej strony coraz większa część konsumentów zaczyna uważać wysoką jakość za coś oczywistego.

Wobec powyższego detaliści coraz intensywniej pracują nad tym, by ich działy świeżej żywności wyróżniały się od konkurencji. Według badania Fruit Logistica, w oczach konsumentów nie wszystkie kategorie są w tym zakresie równie ważne. Najważniejszy dla konsumentów jest stoisko owocowo-warzywne (28 proc.), mięsno-wędliniarskie (20 proc.), dział serów i świeżej żywności convenience (po 13 proc.), stoisko z pieczywem (10 proc.) oraz dział rybny (7 proc.).

Detaliści są świadomi, że klienci różnie podchodzą do poszczególnych grup czy odmian warzyw i owoców. Niektóre są traktowane jako kluczowe i nie może ich zabraknąć na stoisku – to m.in. jabłka, banany, pomidory czy papryka. Inne są postrzegane jako mniej niezbędne, rzadziej poszukiwane – ale coraz większa część konsumentów interesuje się także tymi bardziej egzotycznymi produktami, takimi jak avocado, mango czy ananas. Ta część asortymentu może być wykorzystywana jako zauważalny dla konsumenta wyróżnik działu fresh.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony