REKLAMAATLANTA POLAND (BAKAL - Konkurs) - Baner Główny  (czerwiec 2018)
Sylwia Bilska, prezes Edenred

Sylwia Bilska, prezes Edenred (fot. mat. pras.)

O sytuacji na rynku pracy, poziomie satysfakcji zatrudnionych w branży FMCG oraz narzędziach motywacji i zwiększania zaangażowania pracowników – rozmawiamy z Sylwią Bilską, prezes firmy Edenred.

W sektorze FMCG brakuje pracowników. Jak zadbać o to, aby wartościowi pracownicy pozostali w naszym przedsiębiorstwie?

W Polsce rzeczywiście brakuje pracowników, a fluktuacja stale rośnie. Ten problem dotyka wielu branż, wśród nich FMCG, która dominuje w czołówce sektora szczególnie narażonego na wysoką rotację. Dlaczego pracownicy odchodzą? Najczęściej z powodu ogólnej sytuacji na rynku pracy, warunków panujących w ich firmie, braku możliwości rozwoju i awansu, czy też nieatrakcyjnych programów świadczeń socjalnych. Pracę najczęściej zmieniają pracownicy ze średnim wykształceniem lub fachowcy, o których zabiega rynek pracy.

Bez wątpienia, odejście pracownika z firmy wymusza na pracodawcy reorganizację pracy zespołu i poniesienie dodatkowych kosztów związanych m.in. z koniecznością wypłaty odpraw lub zaległych urlopów. Do tego dochodzą jeszcze kwestie związane z nowym procesem rekrutacyjnym oraz czasem, który trzeba poświęcić na rozmowy z kandydatami, przeszkolenie nowej osoby czy badania lekarskie, zgłoszenia do ZUS i szkolenie BHP. 

Dlatego zamiast martwić się na zapas pracodawcy powinni sięgnąć po nowoczesne rozwiązania, które skutecznie wspierają motywację i zaangażowanie pracowników w rozwój firmy. To przede wszystkim benefity pozapłacowe. Jak potwierdzają badania, stały się one już elementem walki o miejsce pracownika w firmie.

Czy są Państwo w stanie ocenić poziom satysfakcji pracowników w branży FMCG?

Branża FMCG od wielu lat jest jedną z tych, które rozwijają się najszybciej. Stała rywalizacja o klienta i dynamika pracy sprawiają, że w tej branży zapotrzebowanie na pracowników różnych szczebli wciąż rośnie. Z danych Raportu płac Hays 2018 wynika, że najwięcej ofert pracy z branży FMCG dotyczy stanowisk handlowych i specjalistycznych, w których wymagane jest mniej więcej od 2 do 4 lat doświadczenia.

Praca w branży FMCG związana jest z występowaniem sytuacji stresowych. Dlatego to praca dla osób odpornych na czynniki stresogenne. Trzeba radzić sobie z presją czasu, ciężko pracować i opanowywać sytuacje niestandardowe. Poza tym wskazana jest kreatywność, naturalne predyspozycje do nawiązywania kontaktów i utrzymywania dobrych relacji. Co ważne, tego oczekuje się nie tylko od pracowników działu handlowego, ale od większości pracowników FMCG. 

Dlatego tym co motywuje i zwiększa lojalność z pracodawcą w branży FMCG, jest wynagrodzenie i coraz bardziej pożądany „well-being”, czyli harmonia między życiem zawodowym i prywatnym. Jeśli pracownicy tego nie doświadczą, to odchodzą. 2 lata - tyle wynosi średni czas pracy na stanowiskach managementu, a 1 rok - dla pracowników szczebla niższego, np. pracowników sklepów.

Poleć innym

do góry strony