REKLAMAMLEKOVITA - Baner Główny (31.10 - 17.11.2019)
Segment syropów prozdrowotnych wyraźnie zwiększył zainteresowanie konsumentów całą kategorią, a na dłuższą metę może zniwelować jej sezonowość. Tej zimy sprzedaż, która w lutym i marcu jest najwyższa w roku, dodatkowo nakręci asortymentowa rywalizacja czołowych producentów.
REKLAMAITCOM - Belka w artykułach

Mimo prób rozpropagowania różnych zastosowań (np. do napojów, deserów, piwa i drinków), konsumenci najczęściej kupują syropy zimą i dodają je do herbaty, przygotowując rozgrzewające napoje. Rynek syropów, postrzeganych jako produkty prozdrowotne, zdominowany jest przez smak malinowy (owoc wyróżniający się dużą zawartością witaminy C) i jego różne warianty, odpowiadające za ponad trzy czwarte sprzedaży. Na prozdrowotną percepcję kategorii wpływa też wizerunek lidera – mającego 28,2 proc. rynku w ujęciu wartościowym Herbapolu Lublin (źródło danych w tekście: Herbapol Lublin za Nielsenem). Choć największą i najważniejszą kategorią w ofercie firmy są syropy, marka Herbapol kojarzona jest głównie przez pryzmat ziołowych herbat dostępnych w większości aptek.

Kierunek: zdrowie

Za strzał w dziesiątkę Karolina Karolczak, dyrektor marketingu handlowego w firmie Agros-Nova, uważa wprowadzenie pierwszych na rynku syropów prozdrowotnych pod marką Łowicz. Choć, jak przyznaje, część sieci handlowych z początku była sceptycznie nastawiona wobec tej innowacji – z obawy, że spowodują spadki sprzedaży syropów premium. Produkty szybko jednak przyjęły się w sklepach, a marka Łowicz zyskała na poszerzeniu portfolio nie tylko wizerunkowo. Przez ostatnie trzy lata jej wartościowe udziały prawie podwoiły się i osiągnęły w ub.r. 15 proc. Lider podjął wyzwanie: – Przygotowaliśmy bardziej złożone mieszanki funkcjonalne, by potwierdzić nasze kompetencje w segmencie syropów – informuje Tadeusz Czarniecki, dyrektor marketingu Herbapolu Lublin. Cztery nowe produkty firmy trafiły do sprzedaży w listopadzie ub.r., reklamowane jako „Podwójne wsparcie organizmu”.

Wsparcie dla kanału tradycyjnego

Segment syropów funkcjonalnych okazał się na tyle rozwojowy, że produkty tego typu znalazły się nawet w ofercie marek własnych. – Próbują one poszerzać wpływy, a wejście na półki z nowym rodzajem produktu to dla nich niewielkie ryzyko. Ale produkty private labels mają małą wiarygodność. Syropy postrzegane są prozdrowotnie i z tego względu marka, jako gwarancja jakości, jest kluczowa – przekonuje Czarniecki. Przewagą markowych produktów jest skład: brak polepszaczy smaku, zagęszczaczy, sztucznych barwników oraz substancji konserwujących.

Zdaniem przedstawiciela Herbapolu syropy funkcjonalne nie tylko zwiększyły zainteresowanie konsumentów kategorią, ale i wyznaczyły kierunek jej rozwoju. – Aby rynek rósł, trzeba przygotowywać produkty odpowiadające na konkretne potrzeby określonych grup konsumentów – podkreśla Czarniecki.

Dzięki produktom prozdrowotnym warta 365 mln zł kategoria syropów powinna w najbliższym czasie zacząć rosnąć w szybszym tempie niż obecne 1­‑1,5 proc. Najpewniej skorzysta na tym najbardziej kanał tradycyjny – w 2012 roku największe wzrosty sprzedaży syropów odnotowały duże (+10 proc.) i średnie sklepy spożywcze (+6,4 proc.). To efekt znacznej liczby promocji dla kanału tradycyjnego. Wyjątkiem jest tu wicelider – Hoop Polska – który nastawił się głównie na sprzedaż w kanale nowoczesnym. Właściciel marki Paola w ub.r. poszerzył portfolio syropów o markę ekonomiczną Jarmark Polski.

Lepsze marże na produktach funkcjonalnych

Herbapol Lublin, który zapowiedział silne wsparcie dla swoich funkcjonalnych syropów (m.in. w prasie, Internecie, poprzez promocje konsumenckie, degustacje oraz dodatkowe ekspozycje), dla kanału tradycyjnego przygotował materiały POS oraz ulotki informacyjne. – Konsumenci wprawdzie chętnie deklarują, że czytają informacje na opakowaniach, ale mało kto robi to w rzeczywistości. Liczy się przekaz, który producent podaje na froncie opakowania – przekonuje Czarniecki. Dlatego na przedniej etykiecie nowych syropów Herbapol Lublin komunikuje funkcje wspierające organizm: „Balans i wyciszenie”, „Odporność i ochrona”, „Wzmocnienie i witalność” oraz „Odporność na stres i zmęczenie”.

Zimą w niedużym sklepie powinno się znaleźć około 12­‑15 SKU syropów, wśród nich warianty funkcjonalne. – Z ostatnich nowości naszym faworytem jest smak gruszkowy z melisą i głogiem. Ponad 90 proc. rynku to syropy ciemne. Nasz wyróżnia się jasnym kolorem i oryginalnym smakiem – mówi przedstawiciel Herbapolu Lublin. 

(SSZ/ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 1 (131) Styczeń 2013

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony