REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BANER GŁÓWNY (GRUDZIEŃ 2019)
Szymon Mordasiewicz, commercial director Panelu Gospodarstw Domowych w GfK (fot. archiwum)

Szymon Mordasiewicz, commercial director Panelu Gospodarstw Domowych w GfK (fot. archiwum)

Szymon Mordasiewicz, Commercial Director Panelu Gospodarstw Domowych w GfK, opowiadał podczas ostatniego Kongresu Rynku FMCG o perspektywach rozwoju rynku e-grocery w Polsce. Zachęcamy do obejrzenia materiału wideo.

REKLAMAIteCom -  Przepisomat (Święta) - Belka w artykułach (01-10.12.2019)

– W 2018 r. sprzedaż żywności online w Polsce sięgnęła 0,9 proc. łącznej sprzedaży FMCG. Na przestrzeni ostatnich pięciu lat obroty e-grocery wzrosły o 62 proc., ale ostatnie dwa lata przyniosły tylko 10-proc. wzrost. To spowolnienie w moim przekonaniu wiąże się z tym, że te 28 proc. gospodarstw domowych, które kupują żywność online, to wciąż tzw. "early adopters", czyli ci, którzy chcą korzystać z tego kanału i akceptują jego ograniczenia.

– Te ograniczenia to konieczność oczekiwania na dostawę, nie do końca rozwiązany problem reklamacji i braków, a także kwestia zaufania do jakości oferty świeżej żywności. Ci operatorzy, którzy pokonają te ograniczenia, zdobędą rynek, przyspieszą proces wzrostu penetracji rynku przez kanał online i doprowadzą do dynamicznego rozwoju e-grocery w Polsce.

– Detaliści stacjonarni powinni rozważyć fakt, że dysponują infrastrukturą, którą powinni wykorzystać do dostarczania żywności kupowanej online. Dzięki temu otworzą sobie nowe możliwości konkurowania na rynku.

– Wspomniane 0,9 proc. łącznej sprzedaży FMCG to wciąż niewiele w skali regionu. W Czechach współczynnik ten wynosi 3,5 proc., w Austrii 2,5 proc., a Słowacja 1,3 proc. Ale nawet te 3,5 proc. to wskaźnik znacząco poniżej oczekiwań tych, którzy chcą inwestować w ten rynek.

– Rynek e-grocery wciąż jest zdominowany przez graczy lokalnych – jedynym operatorem globalnym jest Tesco, wciąż Nr 1. na tym rynku, posiadającym większościowe udziały w całości sprzedaży. Pozostali działają lokalnie.

– Ciekawym zjawiskiem na rynku, związanym z problemem czasu dostawy, jest obecność firm trzecich, pośredników pomiędzy detalistami a klientami. Umożliwiają one konsumentom wybór z oferty kilku obecnych lokalnie sieci, a następnie realizują te zamówienia z dostawą do domu, często w czasie dwóch do czterech godzin. Pokazuje to, że tam, gdzie jedni sobie nie radzą, znajdują swoje miejsce ci, którzy mają dobry pomysł.

ZAŁĄCZNIK DO ARTYKUŁU

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 1
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony