REKLAMAHELIO - NATURA - BANER GŁÓWNY (17-23.02.2020)
Plan Carrefour 2022 zakłada m.in. zmianę pozycjonowania placówek wielkopowierzchniowych sieci

Plan Carrefour 2022 zakłada m.in. zmianę pozycjonowania placówek wielkopowierzchniowych sieci (fot. materiały prasowe, Carrefour Polska)

Pięcioletni plan transformacji, ogłoszony w styczniu przez Alexandre Bomparda, CEO Grupy Carrefour, wyznacza kilka celów głównych. Wśród nich jest uruchomienie co najmniej 2 tys. sklepów convenience, znaczne zwiększenie sprzedaży żywności w kanale e-commerce oraz żywności organicznej, duże inwestycje w cyfryzację firmy czy zwiększenie udziału sprzedaży marki własnej do jednej trzeciej przychodów ogółem. Analitycy Standard&Poor's przyglądają się z bliska planom sieci, wskazując na szanse i zagrożenia w ich realizacji.

REKLAMAPREMIUM ROSA - Belka w artykułach - 19.02. - 04.03

Strategiczne plany, nakreślone przez zarząd Carrefoura, są bardzo ambitne, a ich właściwa realizacja powinna znacznie poprawić długoterminową konkurencyjność sieci. Redukcja kosztów o 2 mld euro do 2020 r. poprawi przepływy finansowe, a dbałość o rozwój kanału convenience oraz sprzedaży omnichannel ułatwi sieci adaptację do zmian strukturalnych, zachodzących w handlu.

Zdaniem analityków S&P, istotnym zagrożeniem dla odporności firmy na ryzyka biznesowe są wolne wzrosty przychodów oraz spadek rentowności, w kontekście ogromnej presji konkurencyjnej na francuskim rynku żywności. Ratingi S&P dla Carrefoura pozostają wciąż na poziomie BBB+ z perspektywą stabilną, jednak istnieją tu pewne ryzyka obniżki profilu kredytowego grupy, wynikające z oceny głównych wskaźników finansowych, znaczącego obniżenia zysków, a także dodatkowych kosztów związanych z realizacją planu transformacji.

Plan Carrefour 2022 zmierza do większej koncentracji na potrzebach konsumentów, rozwija możliwości firmy w zakresie omnichannel, przy jednoczesnej redukcji kosztów operacyjnych. Obejmuje zmianę pozycjonowania należących do sieci hipermarketów, w odpowiedzi na spadającą liczbę klientów w tym formacie, zakłada natomiast rozwój kanału convenience. Eksperci S&P doceniają rozmach planowanej transformacji, szczególnie w zakresie modernizacji hipermarketów, które obecnie generują ponad połowę przychodów grupy we Francji.

Realizacja tych zamierzeń będzie wymagała rewizji planowanych nakładów inwestycyjnych, które w większym stopniu będą skierowane na digitalizację i rozwój e-commerce. Plan zakłada też redukcję kosztów o 2 mld euro do 2020 r., co ma być osiągnięte dzięki zmniejszeniu zatrudnienia w centrali o 2,4 tys. osób, a także dzięki innym posunięciom oszczędnościowym.

Analitycy S&P zwracają jednak uwagę, że w planie transformacji nie określono kosztów tej restrukturyzacji. Jest oczywiste, że firma będzie musiała ponieść znaczące koszty związane ze zwolnieniami, zamykaniem niektórych sklepów i modernizacją innych. Wielkość tych kosztów pozostaje na obecnym etapie nieznana, podobnie jak wpływ samej transformacji na przyszłe marże operacyjne. Tym niemniej należy się spodziewać, że realizacja tak kompleksowego i ambitnego planu może stanowić poważne wyzwanie, szczególnie w kontekście ekstremalnie konkurencyjnego i trudnego rynku spożywczego we Francji. W związku z powyższym S&P dostrzega pewien poziom ryzyka w zakresie realizacji planu i tempa wdrażania przyjętych w nim rozwiązań.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 2
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony