REKLAMADan Cake - Baner Główny (lipiec-sierpień 2018)
Plan Carrefour 2022 zakłada m.in. zmianę pozycjonowania placówek wielkopowierzchniowych sieci

Plan Carrefour 2022 zakłada m.in. zmianę pozycjonowania placówek wielkopowierzchniowych sieci (fot. materiały prasowe, Carrefour Polska)

Pięcioletni plan transformacji, ogłoszony w styczniu przez Alexandre Bomparda, CEO Grupy Carrefour, wyznacza kilka celów głównych. Wśród nich jest uruchomienie co najmniej 2 tys. sklepów convenience, znaczne zwiększenie sprzedaży żywności w kanale e-commerce oraz żywności organicznej, duże inwestycje w cyfryzację firmy czy zwiększenie udziału sprzedaży marki własnej do jednej trzeciej przychodów ogółem. Analitycy Standard&Poor's przyglądają się z bliska planom sieci, wskazując na szanse i zagrożenia w ich realizacji.

REKLAMADANONE - Danonki - Belka w artykułach (lipiec 2018r.)

Strategiczne plany, nakreślone przez zarząd Carrefoura, są bardzo ambitne, a ich właściwa realizacja powinna znacznie poprawić długoterminową konkurencyjność sieci. Redukcja kosztów o 2 mld euro do 2020 r. poprawi przepływy finansowe, a dbałość o rozwój kanału convenience oraz sprzedaży omnichannel ułatwi sieci adaptację do zmian strukturalnych, zachodzących w handlu.

Zdaniem analityków S&P, istotnym zagrożeniem dla odporności firmy na ryzyka biznesowe są wolne wzrosty przychodów oraz spadek rentowności, w kontekście ogromnej presji konkurencyjnej na francuskim rynku żywności. Ratingi S&P dla Carrefoura pozostają wciąż na poziomie BBB+ z perspektywą stabilną, jednak istnieją tu pewne ryzyka obniżki profilu kredytowego grupy, wynikające z oceny głównych wskaźników finansowych, znaczącego obniżenia zysków, a także dodatkowych kosztów związanych z realizacją planu transformacji.

Plan Carrefour 2022 zmierza do większej koncentracji na potrzebach konsumentów, rozwija możliwości firmy w zakresie omnichannel, przy jednoczesnej redukcji kosztów operacyjnych. Obejmuje zmianę pozycjonowania należących do sieci hipermarketów, w odpowiedzi na spadającą liczbę klientów w tym formacie, zakłada natomiast rozwój kanału convenience. Eksperci S&P doceniają rozmach planowanej transformacji, szczególnie w zakresie modernizacji hipermarketów, które obecnie generują ponad połowę przychodów grupy we Francji.

Realizacja tych zamierzeń będzie wymagała rewizji planowanych nakładów inwestycyjnych, które w większym stopniu będą skierowane na digitalizację i rozwój e-commerce. Plan zakłada też redukcję kosztów o 2 mld euro do 2020 r., co ma być osiągnięte dzięki zmniejszeniu zatrudnienia w centrali o 2,4 tys. osób, a także dzięki innym posunięciom oszczędnościowym.

Analitycy S&P zwracają jednak uwagę, że w planie transformacji nie określono kosztów tej restrukturyzacji. Jest oczywiste, że firma będzie musiała ponieść znaczące koszty związane ze zwolnieniami, zamykaniem niektórych sklepów i modernizacją innych. Wielkość tych kosztów pozostaje na obecnym etapie nieznana, podobnie jak wpływ samej transformacji na przyszłe marże operacyjne. Tym niemniej należy się spodziewać, że realizacja tak kompleksowego i ambitnego planu może stanowić poważne wyzwanie, szczególnie w kontekście ekstremalnie konkurencyjnego i trudnego rynku spożywczego we Francji. W związku z powyższym S&P dostrzega pewien poziom ryzyka w zakresie realizacji planu i tempa wdrażania przyjętych w nim rozwiązań.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 2
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony