REKLAMAVFK - baner główny
Tesco musi podnosić ceny, jeśli chce zrealizować złożone marże

Tesco musi podnosić ceny, jeśli chce zrealizować złożone marże (fot. Konrad Kaszuba)

Tesco z dumą ogłosiło, że w ostatnim półroczu finansowym, do 28 sierpnia 2017 r., utrzymało wzrost cen na półce o 1 proc. poniżej konkurencji. Jednak w perspektywie roku finansowego 2019/20 firma nie może mieć nadziei na utrzymanie tej przewagi i jednoczesną realizację ambitnych targetów marży w wysokości 3,5-4 proc., przy równoległej redukcji kosztów o 1,5 mld funtów – przekonują analitycy GlobalData.

REKLAMATARGI KIELCE (FPL) - belka w artykułach

Istnieje wiele czynników, które podważają tezę, że Tesco może do 2020 r. utrzymać konkurencyjność cenową i jednocześnie osiągnąć cel w postaci marży operacyjnej na poziomie 3,5-4 proc. Jeśli przyjąć wzrost sprzedaży like-for-like na poziomie 3 proc. rocznie do roku finansowego 2019/20 (RF19/20), to aby wypracować założoną marżę, planowana kwota 1,5 mld funtów z obniżki kosztów nie może być zainwestowana w cenę.

Redukcja kosztów o 1,5 mld sama w sobie stanowi wyzwanie, ponieważ wymagałaby osiągnięcia poprawy zyskowności o ok. 33 proc. w RF17/18. W pierwszej połowie tego roku zyski wzrosły o 27,3 proc., zatem w drugim musiałoby nastąpić zwiększenie zyskowności, by osiągnąć wymagany wzrost roczny. Dla lat RF18/19 i RF19/20, przy założeniu równego rozłożenia redukcji kosztów na trzy lata, zysk operacyjny powinien rosnąć odpowiednio o 25 proc. i 20 proc. Musiałby osiągnąć 2,55 mld funtów przy wartości sprzedaży ogółem 61,2 mld funtów, wtedy na koniec RF19/20 wzrost marży wyniósłby 4 proc. (target marżowy liczony jest według przychodów ogółem z uwzględnieniem paliw, bez uwzględnienia VAT).

W ramach całej grupy wprowadzono już szereg procedur i rozwiązań oszczędnościowych. Tesco uważa, że będzie w stanie zrealizować cele oszczędnościowe. Zdaniem GlobalData, osiągnięcie 1,5 mld oszczędności jest wykonalne – i w takim wypadku zrealizowany byłby dolny target marżowy 3,5 proc. – jednak w takim wypadku utrzymanie 1-proc. przewagi cenowej nad konkurencją nie jest realne. A ta przewaga jest kluczowym czynnikiem wzrostu wolumenu sprzedaży.

Zdolność do utrzymywania konkurencyjności cenowej jest podmywana przez inflację. W pierwszym półroczu RF17/18 Tesco zaabsorbowało ok. 1 proc. inflacji kosztowej, dzięki konsolidacji dostawców, która pozwoliła zdyskontować zwiększone wolumeny zakupowe. Firma zwiększyła o ponad 100 proc. wolumen zamówień u 95 dostawców, a o 20-50 proc. u ponad tysiąca dostawców. Jednak na oszczędności wynikające ze wzrostu wolumenów zamówień wpływ będą miały działania zmierzające do konsolidacji asortymentu, rozwoju nowych produktów i poszerzenia oferty marki własnej. Dlatego trudno oczekiwać dalszych korzyści z obniżek cen zakupu.

Utrzymanie konkurencyjności cenowej było możliwe dzięki przenoszeniu niższych cen zakupu na ceny półkowe, dlatego Tesco nie musiało na to przeznaczać środków z oszczędności gromadzonych w celu osiągnięcia celu 1,5 mld funtów. Chociaż więc efekt skali zwiększa się wraz z rozwojem i konsolidacją sieci, w najbliższych trzech latach ten mechanizm będzie słabł. Aby znalazły się dodatkowe środki na utrzymanie konkurencyjności cenowej, zysk operacyjny musiałby rosnąć w tempie ok. 30 proc. rocznie, co będzie niezwykle trudne, biorąc pod uwagę skalę zmian już przeprowadzonych w Tesco. Dlatego zdaniem GlobalData w perspektywie 2019 r. należy się spodziewać stopniowego wzrostu cen w Tesco.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 2
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"