REKLAMAATLANTA POLAND (BAKAL - Konkurs) - Baner Główny  (czerwiec 2018)
Tesco Supermarket w Łodzi przy ul. Retkińskiej, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych

Tesco Supermarket w Łodzi przy ul. Retkińskiej, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych (fot. Konrad Kaszuba)

Wyniki finansowe Tesco w Polsce obciążały rentowność całego oddziału Tesco CE. Sieć zdołała jednak przywrócić rentowność polskiego biznesu – w drugim półroczu minionego roku finansowego raportowała już „niewielki zysk”. Analitycy IGD Retail Analysis sprawdzają, jakie kroki przyczyniły się do tej zmiany.

REKLAMAROS-SWEET (MORESO) - Belka w artykułach (14-30.06.2019)

Tesco Central Europe raportowało w 2018 r. spadek sprzedaży o 4,5 proc., przy stałych kursach wymiany. Wiązał się on ze spadkiem sprzedaży LfL o 2,3 proc., jednak ważnym czynnikiem był też spadek sprzedaży w Polsce aż o 9,1 proc., związany z utratą 25 dni handlowych – zakaz handlu w niedziele – oraz zamknięciem 62 nierentownych sklepów.

Strata przychodów była ceną zapłaconą przez sieć za poprawę rentowności. W całym regionie marża operacyjna wzrosła z 1,8 proc. w 2017 r. do 2,9 proc. w 2018 r. Analitycy IGD są zdania, że ten wzrost sieć w znaczącym stopniu zawdzięcza likwidacji nierentownych placówek w Polsce, ale nie tylko. Ważne były także inne działania systemowe – Tesco zreorganizowało logistykę oraz sposób funkcjonowania sklepów, redukując koszty i podnosząc wydajność.

W ramach trzyletniego planu transformacji Tesco prowadzi program ograniczania powierzchni sprzedaży w dużych placówkach, wynajmując nadwyżki innym podmiotom. W 14 hipermarketach sieć pozyskała łącznie 22 nowych podnajemców.

Drugi ważny krok to optymalizacja asortymentu i eliminacja całych nierentownych kategorii, takich jak sprzęt elektryczny. Od strony logistycznej przełożyło się to na obniżenie poziomu zapasów i zmniejszenie częstotliwości dostaw. Dzięki tym zmianom możliwe było przesunięcie części pracowników z zaplecza na salę sprzedaży. Z kolei na sali sprzedaży Tesco zmniejszyło o 28 proc. częstotliwość zmiany cen, a tym samym nakład pracy personelu – wyliczają analitycy IGD Retail Analysis.

Detalista skoncentrował się na ok. 600 podstawowych artykułach spożywczych, promowanych etykietą Nasza Cena. W ramach częściowego zwrotu w stronę strategii EDLP produkty te mają trwale obniżone ceny, co ułatwia Tesco konkurowanie z dyskontami.

Wyzwań jednak nie brakuje. Tesco Polska nie podjęło na razie zdecydowanych działań, by zniwelować skutki zakazu handlu w niedziele – takich, jakie intensywnie prowadzą m.in. Biedronka i Lidl. Natomiast w 2020 r. wszystkie duże sieci handlowe mogą stanąć przed kolejnym wyzwaniem – podatkiem od handlu.

Źródło: igd.com

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 3

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony