REKLAMAHELIO - Baner Główny - NATURA (21-27.10.2019)

W ostatnich miesiącach jednym z najgorętszych tematów na polskim rynku handlu detalicznego był dalszy los sieci Piotr i Paweł. I chociaż z wielkiej chmury (plotki o przejęciu przez Carrefour i Jeronimo Martins), spadł na razie mały deszcz (przejęcie pięciu sklepów przez Biedronkę oraz rozpoczęcie postępowania sanacyjnego), to – zdaniem ekspertów firmy PMR - niewątpliwie los poznańskiej sieci supermarketów podzieli jeszcze wielu innych graczy na polskim rynku spożywczym.

REKLAMAROS-SWEET - HURTUM.pl - Belka w artykułach (21-31.10.2019)
Sklep sieci Piotr i Paweł

Sklep sieci Piotr i Paweł (materiały własne)

Jak wskazuje Bartosz Bolecki, Senior Retail Analyst w PMR powodów takiej sytuacji jest kilka. - Po pierwsze, dramatycznie rośnie przepaść pomiędzy największymi graczami a tymi średniej wielkości. Jeszcze 10 lat temu lider rynku miał roczne przychody 14 razy większe od tych osiąganych przez gracza numer 20. W ubiegłym roku, ta różnica była już 50-krotna. Oznacza to coraz silniejszą pozycję handlową liderów i coraz większe trudności w uzyskaniu zbliżonych warunków handlowych od dostawców przez resztę stawki. Nie wspominając o korzyściach związanych z większą rozpoznawalnością dużych sieci, działaniami promocyjnymi itp.  – komentuje Bartosz Bolecki.

Po drugie – jak wskazuje ekspert PMR - detalistów na polskim rynku spożywczym jest zwyczajnie zbyt wielu. - Z naszych prognoz wynika, że na koniec 2018 r. będzie 18 graczy o przychodach powyżej 1 mld zł, 10 osiągnie przychody powyżej 5 mld zł. Tymczasem w sąsiednich Niemczech znajdziemy łącznie zaledwie 10 dużych detalistów spożywczych i tylko czterech znaczących ogólnokrajowych graczy, czyli Edeka, REWE, Schwarz Group i Aldi – wskazuje analityk PMR.

Trzecim powodem jest spadająca liczba sklepów spożywczych. - Z danych GUS wynika, że w latach 2006-2016 zniknęło łącznie 39,6 tys. sklepów ogólnospożywczych. Na koniec 2016 r. na polskim rynku było ich 80,9 tys. Oznacza to coraz większe problemy z pozyskiwaniem sklepów do sieci franczyzowych i partnerskich prowadzonych m.in. przez Eurocash, Metro czy GK Specjał, a co za tym idzie, coraz większą konkurencję pomiędzy tymi graczami – wyjaśnia Bartosz Bolecki.

- W tej sytuacji, przejęcia i bankructwa kolejnych detalistów są tylko kwestią czasu. Czasami będziemy świadkami dużych transakcji lub spektakularnych bankructw, inni gracze mogą stopniowo zamykać lub odsprzedawać sklepy. Jednak w perspektywie 10 lat powinniśmy się spodziewać, że liczba detalistów będzie podobna do tej na rynku niemieckim – podsumowuje Bartosz Bolecki z firmy analitycznej PMR.

Bartosz Bolecki, Senior Retail Analyst w PMR

Źródło: Linkedin

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 13

  • 7
    BARDZO PRZYDATNY
  • 3
    PRZYDATNY
  • 2
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (3)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~aaaaa 3 ponad rok temuocena: 100% 

    sieci handlowe dadzą sobie radę. pierwsza fala upadłości będzie w handlu hurtowym. Upadłości dużych sieci handlowych wynikają z błędów ludzi zarządzających tymi sieciami

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~xc 2 ponad rok temuocena: 67% 

    za wszystko należy podziękować naszym tzw. władzom, które od lat niszczy co polskie, powstaje pytanie- kto zatem reprezentuje nas Polaków? kim są ci ludzie i dlaczego niszczyli i niszczą wszystko, co polskie? kto rządzi tym krajem? otwarte pytanie do niespranych łbów.. zdolnych jeszcze do samodzielnego myślenia.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~ON Hajnówka 1 ponad rok temuocena: 100% 

    Witam.Coś wiadomo o przejęciu sieci Arhelan z Podlasia ?

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
REKLAMA
do góry strony