REKLAMAVOG - baner główny 2018
Kadr z reklamy Biedronki zachęcającej do zakupów w soboty przed niehandlowymi niedzielami

Kadr z reklamy Biedronki zachęcającej do zakupów w soboty przed niehandlowymi niedzielami (fot. JMP, za: Youtube)

Najnowsze dane Instytutu Monitorowania Mediów o wydatkach reklamowych w branży handlowej pokazują, że Lidl i Biedronka, największe sieci dyskontowe, wyraźnie zmniejszyły w lipcu wydatki na ten cel. Czyżby agresywne kampanie, których celem była zmiana zwyczajów zakupowych Polaków po wejściu w życie zakazu handlu w niedziele, były już za nami?

REKLAMAMAURENT (EVEROAD) - belka w artykułach - I etap - (10-25.12.2018)

Według danych IMM z monitoringu reklam w mediach tradycyjnych największy budżet na promocję przeznacza branża handlowa, której wydatki w lipcu wyniosły 34 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. W tym miesiącu dogoniła ją branża farmaceutyczna (także 34 proc.). Na trzecim miejscu znajduje się telekomunikacja (12 proc.), na kolejnych finanse (10 proc.) i motoryzacja (10 proc.).

W lipcu wydatki branży handlowej wyniosły ponad 231 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radio. Kwota ta w tym miesiącu zbliżyła się do wydatków branży farmaceutycznej – 227 mln zł. Kwoty te znacznie przekracza budżety pozostałych branż, wśród których zanotowaliśmy spadki względem ubiegłego miesiąca.

Nadal największym budżetem reklamowym może pochwalić się Lidl, który w lipcu przeznaczył ponad 33,5 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. To jednak niewiele wporównaniu z tym, ile Lidl przeznaczył na ten sam cel w czerwcu - wówczas jego wydatki wyniosły ok. 55 mln zł.

Inna sieć dyskontowa, Biedronka, także zmniejszyła w lipcu wydatki reklamowe i to tak bardzo, że w rankingu IMM spadła z trzeciego miejsca (w poprzedniej edycji zestawienia) na piąte. Jeszcze w czerwcu Biedronka wydała na reklamy w mediach tradycyjnych ok. 29 mln zł, a w lipcu już tylko niecałe 15 mln zł.

Sieć należąca do Jeronimo Martins tak bardzo zmniejszyła w lipcu wydatki, że w rankingu najwięcej wydających na reklamy sieci handlowych znalazła się za trzema sieciami handlującymi elektroniką. Miejsca od drugiego do czwartego zajęły - kolejno - Media Expert, Euro RTV AGD i Neonet.

Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz sklepów z elektroniką (34 proc.) i dyskontów (26 proc.), które mogą pochwalić się dużymi budżetami reklamowymi, swoją pozycję umocniły także sklepy meblowe, sieci budowlane oraz hipermarkety.

Z najnowszego raportu IMM wynika, że największe wydatki w przeanalizowanych branżach (oprócz handlu również branże farmaceutyczna, finansowa, telekomunikacyjna i motoryzacyjna) nadal pochłaniane są przez reklamy telewizyjne (około 40 proc. w każdej dziedzinie), natomiast najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie. Branża handlowa najchętniej inwestuje w spoty radiowe (54 proc. budżetu).

Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM. Obejmuje okres od 1 do 31 lipca 2br. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 8

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 4
    OBOJĘTNY
  • 1
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (4)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~adrian 4 3 miesiące temu

    Not ow iem gdzie agd kupię do nowej chaty:P

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~kazi 3 4 miesiące temu

    A to znaju, bo korzystam z tego zawsze, nawet rachunek rozbijam na kilka żeby zwiększyć sobie szanse.

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
  • ~gitor 2 4 miesiące temuocena: 0% 

    Jeżeli o elektronikę chodzi to ja tylko w media expercie. Promocje mają praktycznie na każdy rodzaj sprzętu, a poza tym teraz jak coś kupisz i wypełnisz ankiete to mozesz wygrać 750 zł.

    oceń komentarz
  • ~zamko 1 4 miesiące temu

    Mediaexpert jak zawsze w czołówce

    oceń komentarz  zgłoś do moderacji
do góry strony