REKLAMAJACOBS (PRIMA Instant) - Baner główny

Supermarkety w Polsce powinny mieć mocną pozycję rynkową, gdyż łączą szeroki asortyment z dogodną dla klientów lokalizacją i optymalną wielkością powierzchni sprzedażowej. - Okazuje się jednak, że pomimo jakościowej przewagi, sklepy z 15 tysiącami pozycji asortymentowych przegrywają walkę z dyskontami dysponującymi dwoma tysiącami indeksów, a nawet ze sklepami convenience – mówi Andrzej Kondej, prezes Kondej Marketing. Supermarkety nie dają jednak za wygraną „Ranking Sieci Detalicznych” firmy Kondej Marketing pokazuje, które w tej walce radzą sobie najlepiej.

REKLAMAPurella Food - Chlorella (luty 2018) - belka w artykułach
Supermarket sieci Piotr i Paweł

Supermarket sieci Piotr i Paweł (fot. archiwum)

- Patrząc na sytuację sieci supermarketów, nie będzie zatem genialnym odkryciem stwierdzenie, że polskim nabywcom widocznie wystarcza wąska oferta produktowa dostępna w Biedronce, Lidlu czy Netto. Można też łatwo zauważyć, że znaczna część konsumentów uzupełnia zakupy z kategorii produktów świeżych w sklepach osiedlowych zlokalizowanych „o rzut beretem” od ich domostw – dodaje Andrzej Kondej.

Zdaniem eksperta większość sieci supermarketów działa na poziomie lokalnym lub regionalnym, czego bolesnym skutkiem jest skala działania nieporównanie mniejsza niż wiodących sieci dyskontowych. Mniejszy zasięg sprzedaży supermarketów negatywnie wpływa na poziom cen zaopatrzeniowych, a ograniczone możliwości finansowe uniemożliwiają wyrównaną konkurencję promocyjną. Nie jest zatem kwestią przypadku, że to właśnie te sieci stają się celami działań akwizycyjnych handlowych gigantów – uważa szef Kondej Marketing.

Mimo wszystko – jego zdaniem - supermarkety mają wystarczająco dużo atutów, by jako format utrzymać się na polskim rynku. Kryteriami sukcesu są jednak działania w trzech wyraźnie określonych kierunkach: 1. Dyskontyzacji, 2. Wyróżnienia, 3. Lokalności.

- Koncepcja dyskontyzacji supermarketów polega na przyswajaniu niektórych skutecznych rozwiązań, które dyskontom przyniosły rynkowy sukces. Chodzi głównie o ostre zarządzanie kosztami, produkty marek własnych czy optymalizację szerokości asortymentowej – wylicza Andrzej Kondej.

I dodaje: - Wyróżnienie oznacza zbudowanie przewag konkurencyjnych w dziedzinach, w których dyskonty są na przegranej pozycji. Chodzi zasadniczo o wybór produktów markowych, asortyment w kategoriach świeżych (głównie – w mięsie i wędlinach oraz warzywach i owocach) oraz ofertę gastronomiczną i usługową.

Jego zdaniem lokalność to umiejętne dostosowanie charakteru supermarketu do określonych lokalizacji. - Słynne „trade is local” oznacza funkcjonowanie mniejszych marketów typu proximity w mniejszych miejscowościach (lub na osiedlach), a większych placówek (nawet o profilu premium) w większych aglomeracjach.

Sieci supermarketów z TOP10 Rankingu Sieci Detalicznych firmy Kondej Marketing z różnym skutkiem realizują trzy powyższe koncepcje.

1. Dino

Dino imponuje tempem rozwoju i wynikami sprzedażowymi na dwucyfrowym poziomie. Kolejne sklepy lokowane są głównie w mniejszych i średnich miejscowościach, asortyment jest ograniczony, a wielkość sklepów typu proximity (około 400 mkw.) jest optymalna w obecnych czasach. Asortyment (około 5 tysięcy SKU) składa się głównie z produktów znanych marek, kategorie świeże stanowią mocną stronę sieci, a ceny są przystępne dla ogółu konsumentów.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 13

  • 11
    BARDZO PRZYDATNY
  • 2
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony
"