REKLAMARC Foods - baner główny - listopad 2018

Zwyczaje i przyzwyczajenia konsumentów związane z kupowaniem towarów od lat były ogromnym ułatwieniem dla sprzedawców. Pozwalały przewidzieć, jak zachowają się konsumenci i odpowiednio się do tego przygotować. Klienci pozostawali lojalni wobec ulubionych marek i przez lata kupowali sygnowane ich logotypami produkty, zachęcani do tego akcjami promocyjnymi. Ta przewidywalność zachowań pozwalała znacząco ograniczyć ryzyko i koszty sprzedających. Zachodząca w ostatnich latach transformacja cyfrowa bezpowrotnie odmieniła panujący ład. Spowodowała zanik rutyny i wpłynęła na całkowitą przebudowę preferencji zakupowych – wynika z raportu „Polacy na zakupach” firmy doradczej PwC.

Zwyczaje zakupowe Polaków zmieniają się wraz z rozwojem nowych technologii

Zwyczaje zakupowe Polaków zmieniają się wraz z rozwojem nowych technologii (PWC)

Jak wskazują eksperci PwC jest to szczególnie widoczne na rynkach państw rozwijających się, gdzie świeżo ukształtowana klasa średnia ma dziś znaczący dochód rozporządzalny oraz dostęp do najnowszych technologii. Gdzie zmiany są najbardziej widoczne? Przede wszystkim w wyborze kanałów zakupowych, sposobie dostaw, a także w źródłach inspiracji zakupowych. Istnieją już całe kategorie produktów nabywanych w znaczącym odsetku w internecie.

Zaledwie 10 proc. kupujących online dokonuje zakupów w sklepach zagranicznych, podczas gdy europejska średnia to 30 proc. Jednak w najbliższym czasie odsetek ten będzie systematycznie rósł. Polacy najchętniej nabywają towary w internetowych sklepach niemieckich (25 proc.), chińskich (20 proc.) i holenderskich (14 proc.), wydając rocznie prawie 244 euro wewnątrz Unii Europejskiej (średnia unijna to 235 euro) oraz 135 euro poza wspólnotą. Najsilniejszą motywacją do zakupów transgranicznych są konkurencyjne ceny, wcześniejsze pozytywne doświadczenia i niskie koszty dostawy.

- W najbliższym czasie będą się rozwijać rozwiązania umożliwiające przewalutowywanie płatności –to dobra wiadomość dla polskich klientów, coraz częściej robiących zakupy na zagranicznych platformach. Dziś to właśnie wysokie koszty transakcji są wskazywane przez Polaków jako jedno z najważniejszych ograniczeń zniechęcających do korzystania z produktów płatniczych za granicą, zarówno w świecie wirtualnym,jak i tradycyjnym. Sięgają one często 5-7 proc. wartości transakcji – składa się na to przeliczenie płatności według tabeli kursowej banku i/lub prowizja za przewalutowanie. Z tego względu polscy nabywcy coraz częściej korzystają z nietradycyjnych rozwiązań pozwalających na tanie dokonywanie płatności za granicą, takich jak choćby Revolut lub karty wielowalutowe, wprowadzane coraz śmielej do oferty i promowane przez banki – komentuje Adam Spławski, starszy menedżer w zespole usług doradczych dla sektora finansowego, PwC.

Dynamicznie zmieniają się także nawyki związane z płatnościami – szybko rośnie popularność płatności mobilnych. Już 21 proc. ankietowanych z Polski i 23 proc. na świecie zadeklarowało, że złożyło zamówienie i opłaciło je przy użyciu smartfonu. Co stanowi siłę napędzającą dynamiczny rozwój płatności mobilnych? Z jednej strony banki chcą wyróżnić się na rynku poprzez wprowadzenie nowinek i innowacji, co także przekłada się na wzmocnienie relacji z klientem. Dodatkowo, polscy konsumenci, którzy przez ostatnie lata polubili dokonywanie płatności przy użyciu karty, poszukują kolejnych ułatwień, do których zaliczają się płatności za pomocą smartfonu.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 2

  • 2
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony